Sadelpremiär

Igår hade jag med mig nya sadeln till Hampus. Han nosade väldigt nyfiket på padden, som Ariel haft på sig bara några timmar tidigare. När pengar finns kommer han få en egen padd, men egentligen är det ju bara färgen som är fel på denna, så de får dela padd tills vidare.

Sadeln satt riktigt bra på Hampus, precis som på Ariel. Sedan fick han nya odelade travbettet också, han var mycket nöjd med att inte behöva ha bettet så hårt spänt som tidigare. Därefter satt jag upp och så skrittade vi iväg.

Det kändes lite annorlunda i sadeln jämfört med när jag rider Ariel. Hampus är ju överbyggd bak, så sadeln åkte upp lite i bakkant och jag kände mig nästan lika fast i sitsen som jag gör när jag rider med den mer dressyrbetonade sitsen. Däremot upplevde jag att han rörde ryggen mycket mindre än Ariel, men så har han ju en kortare skritt också.

Hampus ville egentligen inte gå fram ordentligt i skritten, så vi jobbade en del på det på bortaväg. Han faller hellre in i kort trav när jag driver honom, än att länga på steget i skritten. När jag fått hem honom kommer jag se till så han får gå powerwalk minst en dag i veckan, så vi får någon ordning på den där skritten.

När han skrittat fram i tjugo minuter blev det galopp en stund, men den kändes väldigt ojämn, nästan fyrtaktig. Inte alls samma flyt som han haft tidigare. Även här finns det massor att jobba med, så jag ser fram emot att få ha hand om honom heltid framöver.

Vi red bort mot Skuttungeby, med galopp på grusvägen och skritt längs stigen i skogen. Sedan vände vi tillbaka efter ungefär en halvtimme och efter sista lite ojämna galoppen blev det skritt hela vägen hem. Jag tyckte han hade bättre driv i skritten på hemväg, så han blir definitivt mjukare efter uppvärmning och efter att ha fått galoppera. Men vi har lång väg kvar tills han är fullständigt lösgjord.

Tillbaka i stallet fick han återvända till boxen och bli avsadlad. Sadeln hade legat perfekt över hela ryggen, även om den ruggat pälsen lite vid länden. Jag tror att jag skall sadla lite längre fram nästa gång jag rider, det är svårt att bedöma sadelns perfekta plats när padden är så pass stor.

Efter en puss på mulen åkte jag tillbaka till Ariel. Förhoppningsvis ser jag Hampus på söndag igen, då blir det långtur ihop med L.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0