Lite nervöst i blåsten

Igår jobbade jag till sent, men beslöt mig för att försöka hinna ut och rida ändå. Hampus jobbas ju max 30 minuter just nu, så egentligen borde jag ju hinna.
 
Tog in Hampus från hagen och snabborstade bara med rotviskan. Kratsade hovarna och tog sedan på den nyinköpta vojlocken som matchade bomlösa sadeln perfekt. Hurra! Jag har ju väntat sedan i juni på en likadan (fast blå) padd som Ariels, men återförsäljaren har inte ens beställt den än. Så jag lackade ur och köpte en vojlock som återförsäljaren av bomlösa sadeln hade. Så nu kan jag till och med tävla dressyr i sadeln. ;-)
 
Sedan åkte min älskade, underbara bomlösa sadel på och efter lite letande (där jag inte hittade Hampus sadelgjord) fick jag låna Ariels sadelgjord så vi kom iväg någonstans. Jag hittade Hampus sadelgjord sedan, liggandes på en stallkompis låda. ;-)
 
Distanstränset åkte på och sedan gav vi oss iväg. Vojlocken fungerade riktigt bra till sadeln och då det både finns stroppar framtill och vid sadelgjorden tror jag den sitter bättre än Ariels padd gör. Snygg var den också...
 
Vi skrittade iväg med ivriga steg längs fårhagen, Hampus spanade efter de andra hästarna i hagen och jag fick påminna honom om riktningen ibland. Det blåste en hel del och han var ganska spänd och trippig i gången. När vi skrittat tillräckligt långt bortåt på grusvägen mot Åloppe så tvärvände han och försökte rusa när jag bett honom vända hemåt. Inte okej! Det fick bli några halter och vändningar både hit och dit innan han slappnade av och vände lugnt hemåt.
 
Hemvägen gick i turboskritt, han var så glad att få gå hem. Jag fokuserade på att hålla honom rak och med jämnt stöd på bettet. Fick en bra känsla i handen och driv i bakkärran. :-)
 
Hemma igen var han ganska trött och även svettig i sadelgjordsstaden. Borstade av honom noggrannare än innan ridningen och sedan fick han gå in i boxen som var nästan helt färdigströdd med halm. Trevligt, tyckte Hampus och började proppa munnen full. ;-)
 
Han fick sedan kraftfoder medan jag stökade undan alla grejer och sedan fick han återvända till hagen för sista natten ute. Sedan är det höst på riktigt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0