Några dagar i rad

Tyvärr har jag blivit tvungen att lösenordsskydda Hampus blogg. Motivationen att skriva minskade lite då också, men egentligen har jag ju bloggen främst för att kunna skriva utförligare än jag gör i stallboken, så det är bara att fortsätta skriva. :-P
 
Onsdag fick Hampus vila, det blev bara blötläggning av hovar inklusive inoljning, lite borstning samt premiär att klippa manen med klippmaskin. Jag har köpt en maskin på hööks som skall användas till hundar, men det gick precis lika bra med en fjordman. Tyckte det blev mycket jämnare och smidigare än att klippa med sax, så det kommer jag att fortsätta med. Hampus blir så läcker utan man, speciellt som hans svarta fält i manen är så mycket bredare än de vita. Bild kommer. Lovar...
 
Torsdag hade E hand om Hampus och klättrade i klätterbacken.
 
Igår hade M hand om Hampus och skickade iväg ett sms om att de bara promenerat då Hampus var överansträngd i benen. Suck!
 
Idag blev det därför ordentlig visitering och diskussion med stallets veterinär (smidigt att hon var där idag!) om hur sjutton jag skall göra. Hampus kändes inte lika svampig som M beskrev honom igår, men inte heller helt bra. Han får vila ett par veckor nu och sedan sätter vi igång med tömkörning och väntar med ridning ett tag. Möjligen att jag rider lite markarbete på honom och någon centrerad ridning, men det beror alldeles på hur han reagerar efter några dagars tömkörning. Jag vill ju att min prins skall må bra och vara glad! Deppigt...
 
Tvättade i alla fall svansen på honom idag och det var nödvändigt... Hittade däremot inte glanssprayen, jag har ett svagt minne av att den kan ha tagit slut sist, så det blir till att köpa ny... Hampus fick stå ut med att svansen inte blev utredd, vågar mig inte på att borsta svansen utan glansspray, nog för att han brukar ha en ganska tjock svans, men någon har borstat den med piggborste sedan han kom till Stall Fjällen och tunnat ut den mer än vad som är nödvändigt. Nu är piggborsten undanlagd. ;-)
 
Han fick även stå i vatten med hovarna och givetvis få olja på dem. Vet inte om det blir någon skillnad, men jag kämpar på tills nästa hovslagarbesök för att höra vad hovis tycker. Funderar på om jag skall testa något tillskottsfoder också, men det känns egentligen som överkurs. Han har ju inte problem med hovarna, de är bara lite torra nu under sommaren.
 
Sedan fick han sitt kraftfoder och kunde nöjt gå ut i hagen igen. Gosiga pojken! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0