Orka lite till

Igår stod Hampus snällt vid grinden och väntade igen. Krutow var utanför med matte L och betade gräs. Lite fuskigt, tyckte Hampus... Men han följde mig till stallet ändå och protesterade inte när han fick manen klippt. Jag gillar verkligen min nya klippmaskin, den jobbar på snällt utan att klaga. Visst är det lite gränsfall på att den orkar tugga ibland, men så länge manen är ganska kort redan från början så går det utmärkt.
 
Jag klippte även skägget på honom, det har varit långt alldeles för länge. När jag rengjort maskinen och packat iväg den såg jag att han även hade tofsar i öronen, men det är kanske överkurs att klippa dem med maskin. ;-) Jag får ta en sax och klippa någon dag framöver.
 
Sedan borstade jag av honom och kratsade hovarna. Han gjorde stora ögon när jag kom med tömkörningsgjorden. Skulle vi ut och jobba igen! Hurra! Söta killen som älskar att jobba...
 
När gjord, tömmar och träns var på gick vi iväg längs grusvägen. Kom på när jag redan lämnat stallet att jag ju glömt pisken, så det blev lite halvkass drivning med tömmen emellanåt. Nåja, vi är ju på uppstartsnivå än så länge.
 
Jobbade lite med halter och igångsättningar, vilket fungerade bra. Försökte även få honom att verkligen jobba i skritten och det är som vanligt något som går bra några steg och sedan blir han trött. Men det kommer mer och mer! På hemvägen testade vi även lite skänkelvikning, men vi fick inte riktigt till det. Blev mer en enklare förflyttning till andra vägrenen. ;-)
 
Vi tömkörde totalt en halvtimme och det är precis lagom nu när han är under igångsättning. Jag tänker inte tömköra någon längre stund framöver, utan istället kräva mer och mer jobb från honom när vi är ute. När han väl går i den där perfekta skritten hela passet, ja då kan vi börja fundera på att öka på kraven.
 
Åter i stallet fick han äta kraftfoder på skötselplatsen, då hans box precis blivit ommålad och jag inte vill ha en grön häst. ;-) Sedan återvände han till Krutow och jag tog reda på alla grejer. Någon dag skall jag rengöra all utrustning... Vet att jag sagt det förut. :-P Men någon dag så...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0