Powerwalk

Igår kunde jag vara i stallet för första gången utan någon tidspress på väldigt, väldigt länge. Så skönt! Stallet håller på att målas, så det fanns bara en uppbindningsplats att använda. När jag kom var den upptagen, så istället för att hämta in Hampus så började jag med att städa foderkammaren en stund.
 
När de andra hästarna gått ut fick Hampus komma in och bli avborstad. Han var lite allmänt på tårna, om det var för att det kördes halm, stallägaren sågade frigolit, han hade vilat en par dagar eller för att han var ensam i stallet är oklart, men jag beslöt mig för att inte tömköra honom utan bara ta en promenad vid hand.
 
Efter genomborstning och hovkratsning åkte tränset på och sedan promenerade vi iväg. Jag valde att gå bort mot Bälinge, via asfalt och grus, för att variera vägarna lite grann. Dessutom vill jag gärna att han belastas lite på asfalt utan att jag sitter på.
 
Hampus jobbade på bra i skritten, när vi vänt och skrittade hemåt fick han ytterligare lite driv. Men då "tappade" han även ett bakben då och då, så just nu går styrkegränsen definitivt runt 20-30 minuter. Bra att veta för fortsatt uppträning, vi får hålla oss inom den tiden ett tag framöver.
 
Åter i stallet fick Hampus sitt kraftfoder medan jag städade undan och gjorde i ordning kraftfoder för kommande dagar. Sedan fick Hampus gå ut i hagen igen, jag bytte vatten i hagen och fortsatte sedan städa foderkammaren. Jag satte även upp Hampus nya fina namnskylt och hans whiteboardtavla med fjordhästmotiv. :-)
 
Hösilageanalysen hade kommit, så jag fotade den och skyndade mig hem för att räkna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0