Skoj i snön

Igår stod Hampus vid hösilagebalen och mumsade, men kom ändå ivrigt skyndande när jag kom med grimman. Kanske tyckte han det var dags att motionera matte igen?
 
Tog in honom och borstade igenom lite lätt. Jag vill inte slita för mycket på vinterpälsen, speciellt inte när han är ren över hela kroppen redan. Kände igenom benen och äntligen fick jag känna på höger bak ordentligt. Hittade en ganska stor sårskorpa på insidan av kotan, så där har vi nog förklaringen till lymfangiten.
 
Kratsade hovarna och tog på sadeln. Sedan fick jag knappt ordna med remmarna på tränset, Hampus skulle prompt in med mulen överallt för att "hjälpa till". Sötisen! Han var verkligen sugen på att ge sig ut på äventyr. :-)
 
Satt upp och skrittade iväg mot rakbanan. Underlaget på grusvägen var riktigt bra, snö men inte mer än någon cm. Efter igångskrittningen blev det trav hela vägen till asfalten, sedan fick Hampus pusta i skritt längs vägen. Framme vid rakbanan kunde vi snabbt konstatera att den inte var skottad, så snön gick upp över knäna. :-P Men en liten galopp borde vi klara av...
 
Hampus valde glatt vänster galopp och skuttade på i djupsnön. Det var svårt att sitta ned i galoppen när hans rygg rörde sig så mycket, å andra sidan gjorde snön att jag verkligen kom åt att driva. När han fått pusta några meter i skritt (vi galopperade ungefär 1/3 av rakbanan) vände vi hemåt och jag bad om höger galopp. Men det gick inte... Vänster blev det varje gång, fyra fattningar blev det innan han äntligen tog höger galopp. Försökte tänka vad det var jag gjorde annorlunda, men blev inte så mycket klokare.
 
Skritt hela asfalten hemåt, sedan bestämde jag mig för att jobba galoppen lite mer på hemväg. Först blev det vänster galopp igen, men sedan fokuserade jag på att sitta rakt i sadeln, bara vrida höften lite och tänka höger galopp. Varvid Hampus mjukt fattade höger galopp. Hm... Jag visste väl att det var piloten som ställde till det på något vis. ;-)
 
Varvade galopperna på hemväg och så länge jag tänkte rätt galopp så blev det rätt. Jag undrar vad det är jag gör omedvetet med kroppen när jag tänker vänster eller höger... Trav förbi de läskiga husen, en riktigt härlig trav med sug i bettet och bakbenen väl under sig. Vi red förbi en spegel och jag kikade i den, men inte såg Hampus ut som han kändes... Han skulle behöva böja in nosen ungefär en dm för att det skulle se ut som riktiga dressyrhästar...
 
Avskrittning och sedan pyssel i stallet. Hampus var nöjd i alla fall och det är ju huvudsaken. Han fick äta sitt kraftfoder innan han återvände till hagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0