Styrketräning

Idag skulle egentligen fysioterapeuten komma, men eftersom jag ridit Hampus totalt två pass sedan hon var här sist, så sköt vi på det till efter nyår. Under helgerna kommer jag hinna rida honom mycket mer. Såvida det inte blir storm eller svinkallt förstås. :-P
 
Tog in honom från hagen och märkte redan då att det var en lite sprallig farbror. Jag och J hade gjort upp om att rida tillsammans, så vi gjorde i ordning hästarna och gav oss iväg. Medan vi väntade på att J skulle tränsa Weber så stod Hampus och smånafsade mig lite här och där. Ett tydligt tecken på att han är mycket nöjd med situationen...
 
Vi hade först tänkt att köra ett lite tuffare pass med trav och galopp, men eftersom vi hade sällskap så blev det istället Morbergarundan som består av många partier med djup snö. Styrketräning för hästarna helt enkelt!
 
Vi skrittade iväg i lugn takt och snöpulsandet började nästan direkt. Hampus hade fördelen att Weber gick före och "plogade" upp ett spår till honom, å andra sidan så har ju Hampus kortare ben än Weber, så snön gick högre upp på honom. Som djupast var det till haserna på Weber, så det blir ju nästan till magen på Hampus...
 
Hästarna kämpade på fantastiskt bra och blev faktiskt inte så flåsiga. Bara de fick gå på plan mark utan en massa snö en stund, så de slapp mjölksyra i musklerna, så var de nöjda. Finaste Hampus tyckte det var så skoj att vara ute, fast det bara blev skritt.
 
Totalt var vi ute en timme, vilket säger en del om hur jobbigt det var. Normalt brukar det ta ungefär fyrtio minuter att skritta Morbergarundan... Tillbaka i stallet fick Hampus äta kraftfoder och bli ompysslad, innan han återvände till hagen igen. Jag tror han var mycket nöjd med helgens arbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0