Lätta bommar

Det hade regnat hela dagen, så Hampus var blöt när jag hämtade in honom. Drog av vattnet och tog på fleecetäcke så han skulle få torka lite. Sedan gick jag ut och förberedde i paddocken, ställde en pall på rätt ställe och tog med mig mina nya klossar till bomarbete.

Kratsade hovarna och tog på utrustningen. Sedan fick Hampus följa mig vid hand medan jag lade ut fyra bommar. Skrittade sedan fram, inklusive några gånger över bommarna. Därefter blev det trav över bommarna, varierade varv så vi vände upp från höger varannan gång och vänster varannan. Sedan blev det antingen galopp eller halt med ryggning efteråt, beroende på om han bjöd mycket på bommarna eller kändes lite långsam. Även efter bommarna blev det varannan höger och varannan vänster.

Efter några varv satt jag av och lade upp ena änden av bommarna på mina nya klossar. Sedan gjorde vi samma övningar igen några gånger, därefter satt jag av och lade även upp andra änden. Hampus jobbade på bra, men jag fick aldrig känslan av att det var jobbigt för honom. Hm...

Eller, arbetet efter bommarna var jobbigt, med galoppfattningar och snäva vändningar på bakdelen. Men inte själva bomarbetet. Så nästa gång testar vi på böjt spår istället, så han får stretcha ut yttersidan ordentligt.

Skrittade av honom och plockade sedan undan bommarna tillsammans med honom. Han var så söt och ville hjälpa till att knuffa bommar. ;-)

Sedan tog jag av honom all utrustning, stretchade sidor och rygg med morötter och släppte ut honom till Ariel igen. Efter att jag rengjort utrustningen och tagit undan den fick både han och Ariel kraftfoder i hagen. Hampus var som vanligt inte nöjd, så det blir definitivt något mer volumiöst foder till hösten. Som det är nu vill man ju inte stå och vänta i all evighet medan han äter. ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0