Äventyr i Hågadalen

I lördags möttes vi i stallet innan det hunnit bli ljust. Hampus hade fått regntäcke på sig kvällen innan, så han var ganska lättsanerad. Givetvis var jag tvungen att spola benen... :-P Kan det inte bli kallt snart?
 
Borstade en ren Hampus och packade sedan in alla grejer i J:s transport. Sedan fick Hampus transportskydden på sig och vi gick till tranporten. Han älskade att bli lastad som liten, men efter att jag köpt tillbaka honom har jag fått träna på att kliva in i transporten istället för att kasta sig iväg och försöka slippa. Inte skoj när jag vet hur lätt han gått på tidigare... Men i lördags spetsade han glatt öronen och gick raka vägen in. <3
 
När Hampus var lastad klev även Weber på transporten. De verkade inte särskilt förtjusta i att stå bredvid varandra, men det var mest smågnabb och inget sparkande. När även Krutow klivit in i sin transport stängde vi igen och åkte iväg.
 
Hästarna stod hyfsat stilla hela resan, J tyckte att de stampade i golvet en del, men det var inga stora grejer. Framme vid UVFK parkerade vi vid vandringsparkeringen och lastade ur. Hampus stod som en staty medan jag tog av transportskydden, tog på sadel, boots, ländtäcke och träns. När jag suttit upp ville han gärna iväg, men höll sig i närheten av de andra hästarna tills alla var klara för avfärd.
 
Vi skrittade i princip hela tiden, längs grusvägarna i Hågadalen. Bron över ån var livsfarlig, så där fick Weber gå först. Hampus trivdes bäst med att gå sist och se till att inga monster kom bakifrån. :-P
 
Det var helt underbart att få rida i Hågadalen, även om kartan snabbt blev förstörd i regnet. Nästa gång får det bli en inplastad karta. ;-) Jag bad om att få gå först över bron på hemvägen och Hampus skrittade lugnt över... Dessa hästar, bara de vet att något inte är farligt, så kan de gå över precis vad som helst.
 
Tillbaka vid transporterna blev det avklädning av häst och sedan på med transportskydden. Hampus blev irriterad när jag skulle ta på transportskyddet på höger bak, så han gjorde någon slags kospark upp mot magen samtidigt som han vred på höften. Jag ramlade baklänges och slog mig i baken. Så typiskt när han varit duktig hela tiden. :-S
 
Han gick raka vägen in i transporten igen och stod stilla hela vägen hem. Backade lugnt av hemma på stallplanen, sedan fick han slippa transportskydden och äta kraftfoder. När jag skulle massera höger bak gjorde han en likadan spark som vid parkeringen, jag röt åt honom varvid han rusade ut genom stallet. Blev så irriterad på honom, speciellt som han stannade när jag ropade på honom och sedan med en liten knyck på nacken fortsatte mot lösdriften istället för att komma till mig. Märktes tydligt att han var medveten om att han inte gjorde som han skulle...
 
Fick ta fast honom vid grinden och gå hela vägen tillbaka, han försökte sticka från mig några gånger och jag fick ryta till ordentligt. Tillbaka i stallet satte jag fast honom i ena änden, så han kom åt att äta klart kraftfodret. Gjorde ett nytt försök att massera höger bak och fick återigen samma reaktion. Den här gången kom han dock inte iväg, eftersom jag satt fast honom... Han var rejält upprörd nu, inte glad som innan, utan nervös. Jag började klämma igenom högerbenet men hittade ingenting. Han ryckte till när jag klämde på vissa ställen, men sedan kunde jag klämma på de ställena flera gånger utan reaktion. Hm... Dessutom har han så mycket hovskägg precis där han reagerade, så det var hopplöst att hitta något sår.
 
Gav upp och tog ut honom istället. Han rörde sig bra i alla fall och skyndade sig iväg i hagen när jag släppt honom. Får se hur det ser ut efter en natt i hage, så dumt när allt gått så bra tidigare på dagen. :-(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0