Explosiv fiskbulle...

Igår hade jag egentligen ingen lust att rida Hampus, då jag redan ridit en jobbig tur på Ariel. Men E peppade mig att följa med när hon skulle rida Lorano, som vilat en vecka och behövde röra på sig.
 
Tog in Hampus och borstade av honom lite hastigt. Han var förvånansvärt ren, så det gick för en gångs skull ganska snabbt. Kratsade hovarna och tog sedan på hoppsadeln. Tänkte att jag behövde träna att rida i den. ;-) Det matchande lädertränset åkte förstås också på.
 
Skrittade iväg längs grusvägen mot rakbanan, Hampus trampade på helt okej även om han fick gå upp i trav ibland för att hänga med store Lorano. När vi kommit till asfalten vände vi hemåt, sedan svängde vi in på gräsvägen också och skrittade längs den en sväng. Hampus kändes riktigt fin, så vi bestämde oss för att trava lite när vi väl återvände till grusvägen.
 
Lagom till att vi kom fram till den gjorde E halt då det kom en bil. Hampus tog det som en signal att någonting var farligt, så han fattade ett eget beslut om att ta sig hem och stängde av totalt. Han exploderade från skritt till ökad galopp på någon sekund och galopperade hemåt. Otur för honom att han har en bestämd matte på ryggen... Efter ungefär femtio meter fick jag stopp på honom och vände tillbaka till Lorano. Var rätt så arg på Hampus och det blev en del dressyr bortåt för att få honom att skärpa till sig igen. Det är så typiskt honom när han är med andra hästar, litar mer på vad de säger än vad matte säger...
 
Vi travade och galopperade en del, jag jobbade mycket med tempoväxlingar och Hampus lyssnade allt bättre. Med lite hjälp från E började han faktiskt gå riktigt fint och plötsligt gick han i form i traven! Han blev lite tung i handen, men när jag lättade i handen var han ändå kvar i rätt form. Det tar sig!
 
Efter att ha skrittat en extra sväng hade Hampus flåsat färdigt och kändes alldeles lagom genomriden. Typiskt att man skall behöva bråka med honom för att få honom så fin... Men E lovade hjälpa mig att få honom fin utan några skenturer innan... ;-)
 
Åter i stallet blev det avduschning av en genomsvettig Hampus, sedan fick han linimentschampo på alla blöta områden och så skrapade jag av allt överflödigt vatten. Sedan åkte fleecetäcket på och han fick sova en stund på skötselplatsen medan jag mockade klart hans box och fyllde på halm. Han fick sedan återvända till boxen och äta hösilage medan jag tog undan all utrustning och gjorde i ordning hösilagepåsar. Sedan fick han äntligen sitt middagskraftfoder och jag gjorde i ordning nytt.
 
Innan jag åkte hem tog jag av honom fleecetäcket som blivit blött. Hängde upp det för torkning ifall det blir fler tillfällen då han svettas... ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0