Hindersökande missil...

I fredags kunde jag inte låta bli att hoppa lite igen. :-P
 
Tog in Hampus från lösdriften och spolade av benen på honom. Borstade och kratsade hovarna, sedan åkte alla reflexerna, tränset och hoppsadeln på. Skrittade ut på grusvägen i tjugo minuter och galopperade sista tre, fyra minuterna hem. Hampus blev bra uppvärmd av det, men också lite flåsig. Konditionen är inte den bästa...
 
På ridbanan satt jag av och ändrade om hindren lite, så Hampus hann flåsa av sig lite. Det stod två hinder på volt, sett uppifrån som en klocka på kvart i och kvart över. Sedan låg det en bom på halv och en på prick däremellan. Hindren var kanske 30 cm, så det var perfekt höjd för Hampus. Jag satte även upp ett par hinder på mina träningsklossar, fast på vänstra långsidan. På andra långsidan stod redan en lång serie, där lade jag ned alla bommarna på marken istället. Det blev lite ojämna avstånd, men det är bara nyttigt för honom att få koncentrera sig på bommarn.
 
Sedan började vi roa oss! Först fick han galoppera några varv i kringelikrokar för att komma igång i kroppen igen. Sedan travade vi över bommarna på volt i bägge varven, galopperade på mina hinder jag ställt upp och även över ett av hindren på volten.
 
Hampus tyckte det var skoj, men jobbigt att hoppa på böjt spår. Han fick pusta då och då, men det blir ju inte samma sak som när man rider hoppträning och väntar på de andra. Efter ett tag började han kännas lite tröttare och då tog vi ett sista språng och nöjde oss med bommar de sista varven. Han sökte sig dock hela tiden mot hindren och bjöd flera gånger på bommar på marken som jag inte tänkt rida över. Han skulle bli riktigt grym i omhoppningarna bara han fick lite mer styrka och kondition. :-D Nästan så jag blir lite sugen att leta reda på en tävlingsryttare åt honom...

Joggade lång och låg, vilket han gjorde riktigt bra. Sedan skrittade jag av honom för hand innan han fick återvända till stallet. Återigen blev det dusch av genomsvettig häst och sedan täcke på. Måste nog klippa honom ändå...
 
Efter att han fått kraftfoder fick han återvända till hagen igen. Jag tog reda på utrustningen och tog undan hindren jag ställt upp på ridbanan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0