Roligt att hoppa igen!

Igår hämtade jag in en väldigt blöt Hampus från hagen. Täckade honom med ylletäcke och regntäcke innan han fick sitt kraftfoder och sedan återvände han till hagen. Förmodligen trodde han att det skulle räcka för dagen. ;-)
 
Efter några timmar var det dags att ta in honom igen, lät honom ha kvar täckena så länge det gick, så jag spolade hans ben och kratsade hovarna innan täckena åkte av. Han var nästan helt torr under, så bra!
 
Sedan borstade jag av honom som hastigast och tog på hoppsadel och träns. Skrittade ut i tio minuter innan vi gick in på ridbanan. Där blev det galopp några varv i vardera galopp, med mig i fältsits och utan stöd från bettet. Sedan kom V och det var äntligen dags för vår första hoppträning sedan mars 2011 och första hoppträningen för V sedan september 2010... Jag hade dessutom inte hoppat ett hinder överhuvudtaget sedan maj i år, då jag hoppade på Ariel...
 
Fick börja med uppvärmningsövning i form av flytt av bogar. Först i skritt, sedan i trav och slutligen i galopp. Hampus var strålande, gjorde jag rätt så gjorde han rätt. <3 Det var faktiskt lättare att flytta i galopp än i trav, men så han han ju lättare för galoppen.
 
Sedan fick vi trava över bommar, kombinerat med flytt av bogar före och efter bommarna. Bomserien var anpassad till D-ponny, men Hampus hade kommit igång i kroppen och klarade lätt att länga på steget. :-) När det flöt bra kombinerades bomserien med ett kryss på slutet som Hampus glatt hoppade över. Galopp skulle det vara efter och det blev det nästan varje gång.
 
Därefter blev det två hinder på rad, ett kryss med trav in, ett galoppsprång och sedan ett koppelräck. Efter några gånger då Hampus snubblade över första hindret (men ändå hoppade andra!) flöt det på bra och vi fick fortsätta efter hindren med att göra en mindre volt i galopp.
 
Hampus och jag fick avsluta med att hoppa de två hindren, fortsätta i galopp genom kortsidan och sedan snett igenom över ett annat koppelräck. Han gjorde det så himla bra. :-) Bara jag rider så gör han helt rätt hela tiden.
 
Hampus och jag gjorde massor med skrittpauser mellan övningarna, just för att han (och jag!) inte är så igång. Efter sista minibanan så skrittade jag av honom medan de andra hoppade fler hinder och högre.
 
Sedan fick Hampus gå in i stallet och bli avduschad. Det var uppskattat! Sedan fick han ylletäcket på sig igen, jag masserade in liniment på alla benen och tog sedan reda på all utrustning. Det blir ganska lerigt nu på hösten... När jag var klar med allting fick Hampus regntäcket på sig och återvända till lösdriften. Snälla E tog av täcket på morgonen idag.
 
Funderar på om jag måste klippa Hampus ändå... Vill ju hålla igång och rida och jag får dåligt samvete när han blir så svettig och skall ut i lösdriften efteråt. :-S Samtidigt så dör han ju inte av att ha täcke på sig någon dag ibland heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0