Mera körning!

Igår hämtade jag upp J och så åkte vi till stallet. M hade haft hand om Hampus i två dagar, men inte hunnit rida honom. Så han hade vilat i tre dagar... :-P
 
Ställde honom på skötselplatsen, borstade och kratsade hovar. Han är nu skodd även bak och det såg riktigt bra ut. :-) Tog sedan på bröstselen och justerade den så den passade Hampus. Efter lite diskussion bestämde vi oss för att vänta med bakselen till nästa gång vi kör, så han inte får för mycket nytt varje gång.
 
Tog ut honom på ridbanan och lät honom nosa på vagnen. Sedan tömkörde jag honom några varv innan J följde efter oss med vagnen. Hampus traskade på i lugn takt och var inte det minsta bekymrad. Inte heller när J gick upp bredvid honom med skaklarna om honom så brydde han sig. Så vi stannade till och spände för honom.
 
När vi fått ordning på alla remmar så satte jag mig i vagnen. Körde några lugna varv på ridbanan, fick lite småkrångel med ett par vändningar, men J hjälpte mig så jag redde ut det hela. Stöd på yttertömmen är det viktiga (och svåra!).
 
Hampus blev rädd för något utanför ridbanan och ökade steglängden. Jag reagerade direkt och lugnade honom med både röst och töm, han lyssnade så bra på det! Inte för att det egentligen var någon fara, men en liten rädsla uppsuttet kan bli så mycket värre med vagn bakom sig...
 
Då ett par ridekipage ville in på ridbanan så körde vi en långsida till och ställde sedan upp för frånspänning. Hampus var stilla hela tiden, så skönt! Till nästa pass är planen att först köra på ridbanan och sedan ta ett varv runt gårdsplanen. Det blir ett par svaga upp- och nedförsbackar då, vilket blir ett lagom test för att se hur han reagerar när vagnen bromsar eller skjuter på.
 
Efter att han fått massor av beröm åkte selen av, han fick sig en avborstning och fick återvända till hagen. Eftersom det verkade klarna upp slapp han sitt regntäcke också. :-)
 
Avslutar med ett par bilder från andra inkörningspasset, då J hade med sig en kamera.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0