Dressyr utan något extra

Igår var det ljust när jag kom till stallet och ljust hela tiden medan jag red. Lycka!
 
Tog in Hampus och gjorde klar för ridning, utan att ta på reflexerna... Kände mig mycket glad över en sådan liten grej... Skrittade fram ute och galopperade sedan tillbaka till ridbanan. Hampus kändes lite flåsig, eller snarare tyckte jag att han andades annorlunda. Nojjig matte...
 
Vi pustade ett varv i skritt innan jag joggade omkring både på rakt och böjt spår. Tyckte han hade ett okej tempo i traven, men lite på halvfart ändå. Försökte mig på ett par serpentiner, men det kändes lite som att försöka förflytta betong när jag ville använda innerskänkeln.
 
Gjorde en del övergångar mellan skritt och trav samt skritt och galopp. Det flöt på bra, men det finns som alltid förbättringsområden. Framförallt när det gäller att reagera snabbare framåt, men även att inte bli spänd när jag har tillrättavisat vid halvsovande farbror... Sedan blev det pusta medan vi gjorde lite fram- och bakdelsvändningar. Jag kände mig inte helt fokuserad på hjälpgivningen och givetvis blev reaktionerna från Hampus en spegel av min ridning. Frustrerad ryttare! :-S
 
Provade att göra framdelsvändning och ryggning efter varandra och det var återigen en rolig övning enligt Hampus. Som alltid tycker han om att göra saker när han väl förstått vad han skall göra, så egentligen borde jag göra samma sak fyrtio gånger med honom, men när han blir trygg så blir han ju inte lika alert i sina rörelser heller. Svår balansgång.
 
Han blev väldigt fin i ryggen efter övningen, men inte riktigt så fin som när jag red för F. Jobbade lite på volter sedan, för att försöka få igenom böjningen i kroppen, men det var bara mera betong. Suck! Jag blir så frustrerad när jag känt hur han kan bli och så blir han inte det varje pass. :-(
 
Gjorde fler serpentiner och när jag kände att jag var på väg att få min irritation att gå ut över ridningen, så avslutade jag passet och skrittade ut. Jag måste hålla i huvudet att målet är fullständig lösgjordhet, inte att han skall gå "fint" så jag får sitta uppepå och bara glassa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0