Ny provtagning

Idag kom veterinären för att provta Hampus för PPID. Hampus var inte glad över att ha veterinären där, men trots en hel del protester (han är rätt stor av sig...) så lyckades veterinären hänga med i svängarna och ta blod. Jag hade fullt sjå med att inte bli söndermosad av Hampus, ett par onda tår och en bula i huvudet blev det i alla fall.
 
Veterinären var förvånad över hur upprörd Hampus var, när han var så lugn förra gången. Men jag förklarade att Hampus helt enkelt börjat lära sig vem A är nu och då blir det bara värre och värre... ;-)
 
Nu blir det till att avvakta tills han skall vaccineras i mars, den dagen den sorgen. :-P

Kommentarer
Postat av: Sophie

Usch vad trist med en häst som blir så skärrad när veterinären kommer. Hur kommer det sig att han blivit sådan? Har det hänt något som gör att han finner det så obehagligt?
Jag har haft många hästar i mitt liv men aldrig någon som varit rädd för veterinären.
Det går inte att boka in Herr Veterinär så han tittar förbi någon gång och bara klappar, ger morot och kanske går en liten promenad med Mr Hampus? Kan kanske vara värt dom kronorna så han slipper oron. Stackars lille killen. Och dig! Jättejobbigt ju att försöka hålla hästen så veterinären kommer åt utan att själv bli skadad.. :/

2014-01-30 @ 09:26:54
Postat av: Ellinor Karlström

Han hade en riktigt jobbig kastrering. Veterinären var klantig och stack honom säkert ett tiotal gånger utan att hitta rätt. Vi fick bremsa honom och han stod mest på bakbenen. Till sist gav veterinären upp och gav lugnande i muskeln istället.

Efter det har han varit både stick- och veterinärrädd. Det spelar ingen roll hur mycket veterinären kommer och gosar med honom, han förknippar det med alldeles för mycket otrevligheter. Han är väldigt känslig, mer som ett fullblod i psyket än ett kallblod, så om han till exempel har ett litet sår på kotan, så får jag inte ens röra benet. ;-)

Jag vet hur jag skall hantera det hela, men det är aldrig roligt när veterinären skall komma på besök. Jag får vara glad att han överlag är väldigt frisk av sig och slipper träffa veterinären. :-S

2014-02-02 @ 09:30:53
URL: http://habina.weebly.com
Postat av: Sophie

Oj, nä då förstår jag att han inte tycker det är särskilt roligt att bli stucken. Vad synd att den veterinären klantade sig så och inte gav upp lite tidigare.
Tur att Hampus har en bra matte som bryr sig om honom och försöker göra det bästa av situationen. :) Ibland måste ju tyvärr veterinären sticka lite...

2014-02-07 @ 14:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0