Styrketräning från marken

Igår var planen att galoppträna, men eftersom Hampus gömde sig någonstans i hagen (jag ropade och ropade...) ända tills det började skymma, så fick det bli ändrade planer. Låter kanske löjligt, men hans hage är väldigt stor med många skrymslen där tre söta fjordingar kan gömma sig när matte vill ha tag på dem. ;-)
 
När han till sist kom inom synhåll, så fick han följa med mig till min trädgård för lite avsutten styrketräning. Hampus största svaghet är ju hans svankrygg och framförallt icke existerande magmuskler, så det skall vi försöka ändra på med lite riktad träning.
 
Först gick vi över en cavaletti i skritt. Några gånger på 17 cm höjd, några gånger på 24 cm höjd och slutligen på 36 cm höjd. Det viktiga är att Hampus lyfter på benen och går lugnt över cavalettin, då arbetar magmusklerna och han måste sänka huvudet = höja ryggen. Han gjorde bra ifrån sig, även om han nästan alltid slog i cavalettin med någon hov.
 
Därefter gick vi i en labyrint med markbommar.
 
 
Jag tänkte när vi gick in i öppningen att det skulle vara alldeles för trångt för Hampus, men han har helt klart koll på sina hovar! Det var bara någon gång en hov snuddade en bom, jag blev så imponerad av honom! Vi gick även en gång åt andra hållet och det gick precis lika bra.
 
Det är viktigt att ta det lugnt i labyrinten, det är ingen tävling på tid. Hästen får jobba med balans och koordination och genom att hovarna måste sättas ganska tätt intill varandra, så kommer ryggen upp mer.
 
Vi avslutade med att stretcha ryggen genom en morotsbit under magen, det hjälper också till att få upp ryggen. Hampus var mycket nöjd med arbetet och jag med. Det här (plus några fler övningar) skall jag försöka göra varje dag framöver.

Kommentarer
Postat av: Emma

När labyrinten funkar framåt kan man göra det svårare genom att backa istället. För mig brukar det då fallera i svängarna :-)

Svar: Oh, ja det låter knivigt... Men absolut någonting att träna på längre fram. Backning gör vi rakt bakåt just nu, också väldigt bra för ryggen. :-)
Hampus

2014-11-12 @ 08:37:10
URL: http://emmashasteri.blogspot.com
Postat av: Emma

Ja, det är bra för både ryggen och bakdelen att backa. Den krulliga av mina hästar är jätteduktig på att backa men när det kommer till att backa mellan bommar och liknande kan det bli väldigt trampigt och alldeles för snabbt :-D Om du tycker att det är kul med sådant arbete från marken så vill jag tipsa om att tävla i Trail at hand, superroligt och jättenyttigt. Det gör jag med ovanstående häst eftersom det brukar vara mycket lugnare än att tävla i samma gren men uppsuttet :-)

2014-11-13 @ 21:00:57
URL: http://emmashasteri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0