Turbomotor efter rätt uppvärmning

Idag provade jag att följa http://dressyrbloggen.blogspot.se/2010/10/uppvarmning.html?m=1 instruktioner om uppvärmning. Hampus fick skritta i sin egen takt i fem minuter, sedan växlade jag till trav lättridning i en normal takt. Vi bröt av till skritt för att passera vägen, sedan blev det galopp uppför stigen till grusvägen.
 
Växlade sedan gångart beroende på vägens lutning, dvs skritt nedför, trav på plant underlag och galopp uppför. Jag var noga med att rida lätt i traven och stå i lätt sits i galoppen. Gjorde tempoväxlingar mellan arbetstrav-mellantrav och arbetsgalopp-mellangalopp. Resultatet blev en häst som fick en helt egen bjudning, en glad och avslappnad häst som bara ville mer hela tiden. När jag bad honom sakta av till trav från galopp i slutet av uppvärmningen, svarade han med att korta galoppen mer och mer istället. <3 Jag kunde inte hålla mig, utan började skratta åt hans glädje och framåtanda. Så här skall det vara att rida! :-)
 
Efter uppvärmningen hade vi kommit till slutet av vägen jag red på, den går som en stor oval tillbaka och på hemväg är det mest nedför. Så jag jobbade med övergångar i alla gångarter när vägen så tillät, annars blev det skritt med skänkelvikning och halter. Var lite snö att pulsa i hela vägen också, så han fick mer motstånd än vanligt. Snökanten gick strax nedanför kronranden, så det var inte jättemycket snö ändå.
 
På hemväg testade jag att samla honom lite i traven och hålla kvar traven i lätt nedförsbacke. Det var så jobbigt tyckte Hampus, men absolut någonting som är nyttigt för honom. Sedan avslutade vi med att busgaloppera jättefort uppför en backe, jogga oss lugna i trav igen och så fick han skritta sista tio minuterna hem. En mycket nöjd kille var resultatet och jag känner mig också nöjd. Så härligt att ha hittat ett system som fungerar för honom, som gör honom varm i kroppen och inte frusterad över en jobbig matte. ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0