När luften går ur en

Fjordavel generellt / Permalink / 5
Jag brinner verkligen för fjordhästen. Men det känns som vi motarbetar oss själva. Det finns uppfödare som säljer unghästar för 8 000 kr, bara för att bli av med dem. Det finns folk som pratar skit och till och med de som hävdar att någon annan pratar skit om en tredje persons häst. 
 
Jag är rätt less på alltihopa, om jag skall vara ärlig. Många insikter har kommit senaste månaderna, framförallt har jag insett att jag inte orkar vara någon som driver och pushar, försöker få till förändringar. 
 
Istället har jag bestämt mig för att minska ned på fjordhästlivet. Jag kommer inte sluta med fjordhäst, absolut inte. Jag har mina fyra älsklingar och de stannar hos mig så länge de lever. Kanske blir det något fler föl efter Ariel någon gång, men blir det inte det, så är det inte heller hela världen. 
 
Droppen blev när jag ansökte om dispans för att visa mina grabbar på Wången (20 mil enkel resa) istället för Vetlanda (82 mil enkel resa). Jag var övertygad redan från början att ansökan skulle avslås, men det känns ändå tråkigt att få beskedet. Jag kommer därför inte åka till Vetlanda med mina grabbar, utan istället kastrera dem. Just nu lutar det åt att jag inte heller åker till Vetlanda, jag har ingen lust att slösa tid, pengar och energi på en ras där det motarbetas (på många fler sätt än de jag nämnt här) och snackas skit mer än det peppas och beröms. 
 
Jag får se om den här bloggen uppdateras framöver. Kanske att jag håller lite koll på fölen som föds. Kanske hamnar den helt i dvala. 
 
Tack för mig, tills vidare. Kram till alla som följt bloggen och skrivit positiva kommentarer, ni är fantastiska ambassadörer för vår ras. 
#1 - - Helena:

Jag tror att du har missat något viktigt, eller så har jag gjort det. Visst är dina hingstar två år gamla i år? Det har aldrig varit aktuellt att godkänna tvååringar för avel. De kan visas för rådgivande bedömning, och det kan du göra på sommarpremiering nära dig. För jag antar att de var för att visa på centrala premiering som du sökte dispens? Om det var för att både få dem godkända som tvååringar och slippa åka, så var det rätt stort avsteg från reglerna.
Ta nya tag och njut av dina hästar! Om de är så fina så vore det ju kul om fler fick se dem, men det är ju ett tag tills det är dags att visa de som är födda 13 på hingstpremiering, inte förrän tidigast i höst. Lycka till!

#2 - - Emelie:

vi behöver bli väck en viss jävig person från styrelsen som har ett högt informellt inflytande. Håll ut. Cange is comming.

#3 - - Sophie:

Det är tråkigt att höra att även Fjordhästen har det jobbigt föreningsmässigt/rasmässigt. Det är liknande i flera andra raser. Quarterhästen inkluderad.

VARFÖR ska folk hålla på och bråka med varandra? Alla vill väl samma sak? Föra sin ras framåt?

#4 - - Thea:

Ibland behöver man bara ta en paus. Bryta ihop och komma igen. Nu har det ju hänt massor sen du skrev detta inlägget och hingstvisning är inte aktuellt. Men jag måste ändå fråga eftersom jag blir jätteförvirrad. Kanske mest av första kommentaren.

Det har aldrig varit aktuellt att godkänna tvååringar och därför var din dispensansökan om att visa på Wången ett stort avsteg. Men man kan visa hingstar födda 2013 tidigast till hösten, alltså 2015? De är väl fortfarande tvååringar då eller har fjordingar någon åldersmaskhål som andra raser saknar?

Svar: Nä, det var bara ett fint sätt för ordförande att komma undan med att avslå dispansansökan. Har hittills inte visats en enda hingst i tvåårsringen i Vetlanda som faktiskt fyllt 2 1/2 år. Jag blev rätt uppgiven när jag fick den "ursäkten" för ett avslag, även om jag var säker på att få ett avslag. Tycker det är synd att bli motarbetad, men delvis därför byter jag ras också. :-/
habina

#5 - - Lotta:

Jag förstår din uppgivenhet och jag känner precis som du. Men visst är det trist!

Till top