Längre tur på turbohästen

Idag stod Hampus ute i hagen och mumsade gräs när jag kom. Bytte stigläder och stigbyglar på sadeln samt satte fast vattenflaskan innan det blev intag av söt pojke. Han var så snäll och kom fram till mig, så jag slapp gå i leran vid grinden. Däremot blev han lite besviken då jag för ovanlighetens skull inte hade något godis på mig. Vad är då vitsen med att komma på inkallning?

Inne i stallet blev det avborstning och även lite pyssel med svansen. Vi skulle rida med L och hennes Diana och jag var för en gångs skull ute i god tid, så jag kunde greja lite mer. Sedan åkte sadel och träns på och vi satt upp. Pratade lite distansritt med ett par ridskoleelever, det är skoj att de får se lite annan ridning än bara hoppning och dressyr. Sedan kom L ridandes på Diana och så var Pamilljah med på släp! :-)

Vi hade bestämt oss för att rida bort till Ariels stall, så L hittar dit i framtiden. Vi red mest i skritt då det var ganska varmt, men Hampus tuffade på mycket snabbare än vanligt. Det märks att han gillar de här uteturerna och tycker att det är skoj med sällskap.

Ett litet äventyr blev det när Hampus blev rädd för hundskall och backade ned i diket. Problemet var bara att i diket fanns det ett elstaket... Det blev ett snabbt hopp uppåt när Hampus fick sig en stöt. Nyttigt för honom, man skall inte backa när matte säger fram. :-P

Lite senare träffade vi på en skock med får, men då var han modig och gick framåt. Det är tydligen bara hundar som är farliga i Hampus värld. Framme vid Ariels stall red vi sedan samma väg tillbaka, med en liten avstickare till klätterbacken för att rida den ett varv. Jag saknar verkligen klättermöjligheter hos Hampus, men L sade att vi skulle rida till grustaget nästa gång jag red till henne och där går det tydligen att klättra på många ställen. Skoj!

På hemvägen blev det även en avstickare på Hampus äng, innan vi red förbi ridskolan och vidare mot Skuttunge. Hampus var lite tvär när vi skulle gå bortåt igen, men det gick snabbt över och så var han igång i full fart igen. Finaste killen! Vi galopperade några gånger under turen och han har verkligen en jämn galopp. Tror det faktiskt mest blir skritt och galopp på tävlingen, han känns starkast i de gångarterna.

Vid asfaltsvägen skiljdes vi åt, L tog till vänster och vi till höger tillbaka till ridskolan. Hampus reagerade inte ens på att de andra hästarna försvann, utan fortsatte ivrigt hemåt. Totalt red vi 13,7 km på 160 min, vilket ger en snittfart på 5,14 km/h. Lugnt och behagligt! :-)

Hemma igen blev det dusch av mycket svettig pojke, men han var så glad och nöjd så det gjorde ingenting. Jag hoppas han inte sätter för mycket päls innan tävlingen, han kommer ju svettas floder oavsett, men det är lite lättare att få honom torr om han inte har en massa päls...

Imorgon tävlar han för övrigt i klubbhoppning 40 cm, då kommer jag åka och heja på honom. Får se hur mycket ork han har med tanke på dagens äventyr...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0