Generalrepetition

Jag har glömt att nämna att jag anmält mig och Hampus till en programridning imorgon. Vi debuterar i LC:1, dels för att vi ligger på den nivån och dels för att jag tycker man skall rida dressyrprogrammen i rätt ordning. ;-)
 
Idag blev det därför en genomridning av programmet. Jag har inte ridit dressyrprogram sedan 2000 då jag tog ryttarmärke III på Ramsele ridskola. Ja, om jag inte räknar när Hampus och jag genomförde dressyren till ryttarmärke II utom tävlan på min egna ridskolas sommaravslutning. Då var Hampus fyra år och väldigt nervös. Tolv år senare tror jag inte han är lika nervös längre. :-P
 
Hämtade in honom från hagen utan några protester. Han lämnade till och med hösilagebalen och mötte mig vid grinden. I stallet blev det kraftfoder medan jag gjorde i ordning för ridning. Sedan skrittade vi iväg längs grusvägen, vände när vi skrittat färdigt och joggade på långa tyglar tillbaka. Fattade även galopp och galopperade på långa tyglar. Inga problem säger snälla Hampus. <3
 
Sedan skrittade vi in på ridbanan. Jag har för mig att den är 28x60 eller något liknande, men snövallarna gör att det försvinner några meter på bredden, så jag hade nöjt mig med att markera hur långt 40 meter var. Inga bokstäver utsatta heller, utan det fick bli en lite enklare genomgång.
 
Jag är verkligen inte van vid att sitta ned i traven... Men vi kämpade på tillsammans. Programmet satt i alla fall, inga felridningar eller förvirrade ögonblick. Däremot var vägarna inte alltid så bra. De där förbaskade serpentinerna kommer jag nog inte få till imorgon, sedan kommer ökningen i trav att vara icke-existerande. Men så länge Hampus fattar rätt galopp (vilket han inte gjorde idag) så är jag nöjd.
 
Äsch, jag är nöjd med honom oavsett. Han är så himla snäll och lätt att jobba med. Ställer upp vad jag än hittar på för någonting. :-)
 
När vi ridit igenom programmet skrittade vi iväg till sommarhagen där C plogat upp en ovalbana. Det blev lite galoppjobb med fokus att fatta rätt galopp. Inte det lättaste... Hampus föredrar vänster galopp i alla lägen och jag får inte göra något fel i hjälpgivningen om jag vill ha höger.
 
Lade in några skrittpauser ibland där jag försökte få till öppna och sluta. Jag vet inte riktigt om vi gjorde rätt, men Hampus flyttade sig i alla fall på fler än två spår ibland och jag tror att något steg blev bra. Mer träning behövs, men framförallt med F:s ögon på oss, så vi får lite hjälp med hur vi gör.
 
När galopperna kändes bra och han blivit sådär härligt taggad som jag vill ha honom så blev det avjoggning och sedan avskrittning. En nöjd och glad häst, vilket känns bra inför morgondagen. Sedan fick han äta sitt blöta foder medan jag skötte om honom samt provade ut lite olika frisyrer på pannluggen. Funderade på att raka av manen igen, den är nu 2 cm lång. Men det fick vara, Hampus förtjänade att få gå ut i hagen igen.
 
Håll en tumme för oss imorgon! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0