Blandat är bäst

I fredags kväll (7/6) kom jag ganska sent till stallet, men kände mig ändå rejält ridsugen. Hampus borde dessutom vara ganska fin efter gårdagens långtur.
 
Innan jag hämtade in honom ställde jag ut koner för att markera 10-, 15- och 20-metersvolter. Till min glädje stod även hindren från onsdagens hoppning kvar, så jag beslöt mig för att travhoppa lite också.
 
Tog in Hampus och gjorde iordning honom innan vi skrittade ut en sväng. Sedan jobbade vi på volterna i alla gångarter, främst i höger varv. Testade en lösgörande övning som jag fått tips om, men den blev lite för rörig för mig. :-P Man galopperar på 20-metersvolt, minskar till 15-metersvolt, gör en övergång till trav, minskar till 10-metersvolt, travar något/några varv, ökar till 15-metersvolt, gör en övergång till galopp, ökar till 20-metersvolt och börjar om igen.
 
Jag skulle behöva ha olika färg på konerna, för det är inte alltid jag har sådan koll att jag vet vilken kon det egentligen är jag skall runda... Virrpanna. ;-) Hampus blev väldigt fin av voltarbetet, så vi pustade lite innan vi travhoppade det ena krysset tre gånger, med galopp efteråt, även i svängen. Sedan travhoppade vi de två hindren efter varandra, men givetvis med anridning i galopp till andra hindret och galopp efteråt. Han hoppade riktigt bra, delvis för att han blivit så mjuk och delvis för att han kände igen övningen från i onsdags.
 
Avslutade med att jobba lite mer på volterna i trav och galopp, sedan var jag så nöjd med honom att vi skrittade av ute. Mjuk och fin blev han, med lite tänk framåt-nedåt då och då. Heja oss! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0