Avskedstur

Igår förbereddes det för de sista installningarna, våra konvalescenter som stått i närheten av Hampus hage och hållit honom sällskap om nätterna skulle tillbaka in i stallet. Jag klurade lite på olika lösningar och nödlösningen blev att Ariel fick hålla Hampus sällskap under natten. Men eftersom hon skulle gå i en hage som dagtid är upptagen, bestämde jag mig för att höra om ridskolan ville ha Hampus en dag tidigare. Så med vetskapen om att det förmodligen var sista ridturen sadlade jag en glad Hampus som undrade vad vi skulle hitta på för skoj. 

Inledde med att rida på stubbåkern närmast stallet. Efter lite skritt och igångjoggning blev det galoppfattningar som stod i fokus. Det är fruktansvärt roligt att rida galoppfattningar just nu. Hampus är lydig och bara jag är noga med hjälpgivningen bjuder han på riktigt härliga, väl undersatta fattningar. Roligast är just känslan att fatta, galoppera några bäriga språng, sakta av till mjuk trav och sedan fatta igen. Och igen. Och igen. 

Vi avslutade med att galoppera en längre sträcka på stubbåkern, Hampus hade ångan uppe och ökade till och med tempot lite. Känslan jag hade var så härlig, att jag bestämde mig för att vi gott kunde leka lite i paddocken också.

Vi repeterade allt från F:s träning, så det blev fram- och bakdelsvändningar, serpentinbågar i trav med övergång till skritt i mitten samt ett par varv i vardera galopp. Det var hinder i vägen för våra galoppövningar på diagonalen, så istället provade jag att fatta galopp från skritt. Hampus har inte alls tillräcklig styrka för det än, men han har ett stort hjärta och vill alltid försöka. Så det blev en riktigt trevlig fattning från skritt. 

Jag var så glad att jag nästan grät när jag skrittade av honom avsuttet. Finaste, snällaste killen som ställer upp på allt och hela tiden försöker göra rätt. Jag har jämfört honom med Ariel och bara sett hennes fördelar, istället för att faktiskt se Hampus fördelar. Men jag vaknade upp i tid i alla fall. Även om jag lovat honom tidigare att aldrig mer sälja honom, så var det idag jag kände i hjärtat att det löftet står fast. Min vackre prins skall åldras tillsammans med mig och prinsessan. 

Givetvis var Hampus väldigt svettig efter vårt, med hans mått mätta, oerhört tuffa pass. Så jag kombinerade en avduschning med en schamponering och vips blev hästen badad och fin inför morgondagens flytt. När jag ändå var igång så fick utrustningen en översyn också, så prinsessan fick nöja sig med att byta hage och inte bli motionerad.

Pratade med ridskolan och de kunde absolut ta emot honom en dag tidigare. Så skönt! Från början var tanken att rida till ridskolan, men eftersom jag dels har lite ont om tid för ögonblicket (va, är min semester slut?!) och dels var väldigt tveksam om jag skulle hitta hela vägen, så blev det transport istället.
Trackback
RSS 2.0