Dressyrträning

I förrgår Finaste Hampus stod vid grinden och väntade på mig. Jag hade lite kort om tid innan träningen, så jag var tacksam över att han var så ren. Det blev en snabb sväng in i stallet, avborstning och på med grejerna.

Värmde upp i skritt med lite joggtrav på lång tygel innan F kom. Hon frågade vad vi ville ha hjälp med och jag förklarade att det jag ville ha var övningar som vi kan göra själva, utan någon instruktör, som kontrasterar till hans arbete som ridskolehäst. F förstod precis hur jag menade och vi började med framdelsvändningar. Jag har lite svårt för sådant, det känns så ologiskt att säga framdelsvändning när det faktiskt är bakdelen som vänder sig.

Fick tips och råd från F och på slutet fick Hampus till vändningarna riktigt bra, så jag fick en känsla av hur det skall kännas när det är som bäst. Nu handlar det ju inte om vändningar som är tävlingsmässiga, utan som hjälper Hampus att bli rörligare i kroppen. Vi fortsatte därför med bakdelsvändningar, som både jag och Hampus hade lättare för. Dock fastnade jag lite för att bakbenen skulle vara stilla, men de skall ju faktiskt trampa på stället. Så där fick jag en lite aha-upplevelse när det började fungera riktigt bra.

Tredje övningen blev det värsta jag vet, serpentinbågar. F bara skrattade åt mig och gav mig instruktioner hur jag skulle rida. Varje gång vi korsade medellinjen skulle vi dessutom (!) göra en övergång till skritt och tillbaka till trav. Det blev ganska många varv, det finns massor att jobba med men bitvis var det riktigt roligt faktiskt. En övergång blev så himla härlig, precis när Hampus saktat ned till skritt skänklade jag honom och han svarade direkt. F sade att det såg riktigt bra ut (den övergången alltså...) och att det verkligen syntes hur mycket han använde sina magmuskler när övergångarna kom.

Vi avslutade med en övning som jag trodde skulle vara omöjlig. Men Hampus är verkligen fantastisk. Vi skulle fatta galopp i början av kortsidan, galoppera snett igenom, bryta av till trav någonstans på linjen och byta till andra galoppen. Målet så småningom är att kunna fortsätta i galopp längs kortsidan, vända snett igenom igen och byta galopp, det vill säga fortsätta som på en åtta i all oändlighet. Nu är vi inte tillräckligt tränade för det än, så det blev en volt här och där. Men Hampus var duktig och bytte galopp när han skulle och jag fick lite tips hur jag lättare skall stötta honom i galoppen nu när styrkan inte riktigt finns.

Vi avslutade där och jag skrittade ut på en synnerligen nöjd Hampus. F tyckte att hans kropp skulle behöva sig en riktig genomkörare i galopp, men det får vara tills vi har bättre underlag alternativt en skodd häst. Men jag tror också att han skulle må bra av en rejäl galopp, det märktes skillnad i trav och skritt redan efter våra korta galoppövningar på banan.

Under den sista biten tillbaka till stallet frustade Hampus så där nöjt ända nedifrån magen, med resultatet att nosgrimman sprack. Det ni! Det var en gammal nosgrimma som uppenbarligen var lite dåligt sydd i ena sömmen, men nu har jag plötsligt bara en nosgrimma till två hästar. Blir visst till att åka och shoppa lite.

Avskrittad och nöjd fick Hampus ylletäcket på sig, sedan fick han stå och sova i väntan på E.T.
Trackback
RSS 2.0