Hoppträning

Det blev en spännande utmaning igår, eftersom jag skulle göra i ordning bägge hästarna samtidigt. Hämtade först in en snäll Hampus som ställde sig och sov i stallet medan jag letade efter Ariel i sommarhagen.

Sedan blev det snabb avborstning och hovkratsning av bägge hästarna. Så åkte sadlarna på och bägge hästarna hade lite krångel med att få sadelgjorden i första hålet.

Därefter gick jag ut och byggde bana enligt V:s instruktioner. Det blev många bommar (åtta kanske?) på en av diagonalerna och två hinderstöd där. Sedan byggde jag två koppelräck på långsidan med två bommar vardera. Tror det var sex galoppsprång emellan när vi väl red.

Så åter i stallet, på med tränsen och ut på banan. T tog hand om Ariel och jag satt upp på Hampus. Först blev det lite uppvärmning, där vi skulle trava mot en bom, sakta av till skritt, göra halt med frambenen på ena sidan bommen och bakbenen på andra. Därefter fram i trav igen följt av en femtonmetersvolt. Tur för mig så hade V markerat ut så vi skulle rida emellan två dunkar som markering för volten, annars hade jag garanterat ridit för snävt. Att det skall vara så svårt med volter på fri hand.

När hästarna var lydiga bytte vi varv, så det istället blev volt först och halt sedan. Hampus hade förstås klurat ut övningen, så ett par gånger fick jag trava över bommen istället, då jag kände att han var på väg att sakta av alldeles själv. Buskillen! Därefter var det dags för skritt och trav över bommar och det gick riktigt bra måste jag säga. Det var många bommar så hästarna fick ta i på slutet, men de var så duktiga!

Sedan fick vi skritta över de två koppelräcken (bommarna på marken) för att Ariel skulle se att det kom två hinder på rad. Hampus skrittade med mest som moraliskt stöd. Så höjdes de upp till hinder och vi fick ta dem i trav några gånger. När det gick bra var det trav in och galopp mot andra hindret och slutligen tog vi bägge hindren i galopp.

Sedan var Ariel klar för dagen, men jag och Hampus fick avsluta med att trava över bommarna, hoppa krysset, landa i galopp och sedan ta de två koppelräcken i galopp. Två gånger fick vi göra det och ju mer jag hoppade desto bättre kändes det. Hampus var riktigt snäll och gjorde allt han skulle, även om han kollade min styrförmåga ett par gånger.

Vi skrittade av dem ute en sväng, T satt av och gick med Ariel medan jag var lat och satt kvar på Hampus. Vi pratade lite om hur kul det var och hur duktiga bägge hästarna varit. Hampus är nu färdighoppad, men det var en skön runda att avsluta med.

Efteråt blev bägge hästarna avsvampade i sadelgjordsstaden, i övrigt var de inte svettiga. Sedan var det två nöjda hästar som lunkade iväg ut i hagarna...
Trackback
RSS 2.0