Hoppträning!

Igår hämtade vi in Ariel och Hampus från hagen för lite hoppträning. Den sistnämnda väldigt förtjust i att se Ariel igen och den förstnämnda tokbrunstig. Borstade av två ganska rena hästar och tog på utrustningen. Fick uppritat av V hur vi skulle bygga och det var många bommar. Dels fyra bommar på volt (som ett kors), fem bommar som avslutades med ett par hinderstöd på ena långsidan, två bommar med möjlighet till upphöjning på andra långsidan och tre bommar på diagonalen.

Först fick vi skritta fram hästarna några varv på ridbanan, men en stor del av dagens träning fungerade också som uppvärmning. Här står de och lyssnar på V:s instruktioner:



Sedan fick vi rida fyrklövern, en helt ny övning för mig. Den var verkligen supernyttig, man tränade både att svänga, rakrikta, göra halt och sätta igång i skritt. På bestämda ställen också. Min febriga hjärna hängde inte alltid med, men det gick ganska bra ändå.

V försöker förklara så jag hänger med.




När vi klarade av fyrklövern åt bägge hållen så fick vi rida över bommarna som en vanlig volt. Ariel skulle gå på yttre delen av bommen, medan Hampus och jag fick kämpa på mitten. För kämpa var verkligen vad vi gjorde. Inte lätt att vara en heffaklump och släpa på en heffaklump.

Sedan blev det lite trav, över bommar närmare bestämt. Först trav över bommar med övergång till skritt. Sedan travade vi över de tre bommarna som låg på diagonalen ett par gånger, innan vi satte ihop diagonalen med de fem bommarna på långsidan. När det fungerade bra, blev det trav över de fem bommarna på långsidan, följt av galoppfattning i hörnet och galopp över de två bommarna på andra långsidan.

Sedan var det dags. Ögonblicket alla väntat på (eller fasat för). V lade upp de två sista bommarna i bomserien till ett krysshinder. Anridning i trav, skutt över krysset följt av galopp alternativt galoppfattning och galopp över de nu upphöjda (i ena änden) galoppbommarna. Efter att vi gjort den övningen några gånger fick vi skritta av hästarna.

Hampus skötte sig också fantastiskt, men jag skäms lite för mycket över min egen ridning för att lägga upp några filmer på oss. Men våra former matchar i alla fall varandra. Hampus jobbade på bra, det märks att han egentligen har ganska mycket motor i sig, bara han blir påmind om hur roligt det är att hoppa. På slutet tände han till riktigt ordentligt och hade ruskigt roligt.

Efteråt skrittade jag ut på Hampus, med Ariel och J gående bakom oss. Jag var så stolt över mina fina gulingar och så glad att jag faktiskt vågat hoppa själv också.
Trackback
RSS 2.0