Blandade äventyr

Nu är det inte många chanser kvar att rida Hampus innan jag åker bort. Men igår slutade jag så pass tidigt från jobbet att jag hann iväg till honom. Han stod i boxen och sov, men verkade glad över att jag var där. Eftersom det är påsklov så går han inte några lektioner, men jag tror att han fått röra på sig en del ändå. Om inte annat i stora hagen med de andra hästarna.


Jag gjorde klar honom för ridning och så skrittade vi iväg längs rakbanan. Tanken var att jag skulle kolla hur lång tid det tog att rida från ridskolan till en viss plats, då jag ridit Ariel från hennes stall till den platsen i söndags. Jag måste ju ha koll på hur lång tid det tar att rida emellan de två stallen. :-)


Fick jobba rejält för att få Hampus att gå i en vettig skritt. Han har verkligen anammat ridskolehästens skrittlunk, vilket är lite tråkigt eftersom han hade en så himla fin skritt som ung. Men jag kämpar på och försöker få honom att hitta tillbaka till den. Jag fick driva säkert vart tredje steg och det var inte riktigt mina skänklar vana vid.


Framme vid platsen kunde jag konstatera att det tar runt 90 minuter att skritta från ena stallet till det andra. Så efter det kunde Hampus och jag rida på äventyr längs en skogsstig som han länge velat undersöka. Vi skrittade mest men det blev även lite trav där underlaget var bättre. Insåg att han verkligen är en skogshäst, på sina ställen var det väldigt stenigt och ojämnt, men han traskade på utan några problem (och med en mer aktiv skritt...). Vid ett tillfälle stannade han och kände sig för innan han bestämde sig för vilken sida om den stora stenhögen kan skulle ta, det var häftigt!


Rätt vad det var så stannade han och undrade om vi verkligen skulle fortsätta. Eftersom jag ville hinna till ängen (och galoppera lite!) innan det blev mörkt så tyckte jag att vi visst kunde vända. Men någon dag måste vi fortsätta på den där stigen och se hur långt den egentligen sträcker sig.


Tillbakavägen gick lite fortare och snart så var vi på ängen istället. Hampus tyckte inte alls att vi skulle galoppera, han var rätt så seg idag faktiskt. Men det blev en del fattningar från trav och jag jobbade med att faktiskt sitta i sadeln. Jag rider så mycket unghäst, där det bara blir lättridning i trav och lätt sits i galopp, så jag har tappat massor när det kommer till att sitta i sadeln. Insåg även att jag tappat en hel del när det gäller galoppfattningar också, jag slarvar med dem och då blir det fel. Det märktes tydligt när jag ville ha en viss galopp på Hampus, han fattar snällt galopp för mina hjälper, men det kan bli vänster fast jag vill ha höger och vice versa. Suck!


På hemväg blev det lite trav på asfalt, fick en bra känsla även om han inte går i form. Undrar om vi någonsin kommer dit... Skritt sista biten innan rakbanan, där vi galopperade med mig i lätt sits. De andra hästarna var förstås ute i hagen (som går parallellt med slutet på rakbanan) och när de började gnägga saktade Hampus av till trav och ville inte fortsätta. Där och då ångrade jag att jag inte tagit med mig något spö... Istället blev jag arga matte en stund och fick Hampus att trava bort från hästarna (och stallet) för att sedan be om både galopp och lite haltarbete bortåt. Eftersom det fungerade riktigt bra och Hampus förstått att det är bäst att lyssna på matte, så nöjde jag mig längst bort, satt av och skrittade avsuttet hela vägen hem.


Hampus fick stå ensam i stallet medan jag tog av utrustningen, stretchade och duschade av honom. Han var inte allför lycklig och gnäggade ljudligt varje gång. Men sedan fick han äntligen sin belöning, ut i hagen med de andra...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0