Lite skritt och lite galopp

I förrgår red jag ut en sväng på Hampus. Då jag varit på ridläger med Ariel under dagen, så var jag ganska trött. Men jag hade bestämt mig för att skritta en sväng, då jag fått tips om en ridväg jag inte ridit förut. Det var en grusväg som gick ända bort till asfaltsvägen och så tog man ridskolans grusväg tillbaka. Perfekt att skritta fram på och Hampus tyckte det var lite spännande/läskigt med en ny väg. Han behöver alltid tränas på att rida ut ensam, det är ju en ovanlig situation för en ridskolehäst.

Tillbaka vid ridskolan kom vi ju ridandes förbi rakbanan, så jag ignorerade min träningsvärk och bestämde mig för att ge Hampus lite träningsvärk istället. ;-) Först galopperade vi hela rakbanan bortåt i lugn, stadig galopp. Hampus verkade gilla idén, för han drog inte mot de andra hästarna som han brukar göra.

Sedan vände vi och tränade galoppfattningar hela vägen tillbaka. Det gick sådär, han har inte alls samma styrka som i höstas när vi nästan enbart tränade galoppfattningar. Men det är bara att jobba vidare! Framförallt så brydde han sig inte så mycket i vilken galopp jag bad om, utan han fattade vänster fyra gånger innan jag äntligen fick honom att fatta höger. Det hänger förstås mest på mig som ryttare, så även jag behöver träna.

Vi avslutade med att vända bortåt igen och galoppera riktigt, riktigt fort. Hampus tycker att det är ganska onödigt, men jag tycker det är bra för honom att verkligen få sträcka ut. Nu tror jag egentligen att han har ytterligare en växel utöver det jag fick honom att springa i, för jag minns hur hans mamma kändes när hon gav allt... Saknade trycket i bakdelen från Hampus, men det skall vi nog lyckas locka ur honom så småningom.

Sedan fick han skritta tillbaka till stallet och få sig en härlig dusch. Han är så rolig att duscha, för han vill inte riktigt erkänna hur skönt det faktiskt är... Nyduschad och nöjd fick han gå ut till de andra hästarna igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0