Galoppträning på glad farbror

Igår blev det frisering av Hampus, han har gått mer än fyra veckor sedan förra klippningen och det märktes... Blev en hel del hår som försvann, men han var inte särskilt nöjd. Det är tydligen dötråkigt att stå i stallgången medan matte friserar. ;-)

Sedan åkte utrustningen på och vi skrittade iväg till galoppängen. Hampus försökte maska ett par gånger i skritten, men kom sedan ihåg att han faktiskt är en pigg herre...

Framme på ängen började jobbet med övergångar. Provade ett par gånger att fatta från skritt, men det är lite överkurs nu när flåset inte är som det borde. Istället blev det sex minuter övergångar mellan trav och galopp i höger varv, följt av två minuters skrittvila och sex minuters övergångar mellan trav och galopp i vänster varv. Det blev sällan mer än fem galoppsprång innan det blev trav igen, jag vill ha bra kvalitet i galoppen och bryter av så fort jag märker att han blir lite för lång.

Hampus blev kalasfin av arbetet och efter att ha pustat i två minuter så avslutade jag med att låta honom galoppera runt hela ängen i två minuter. Sedan var han trött...

I skritten hem blev det en del halter och även ryggningar, det skötte han med bravur, så jag tror att någon har viskat i hans öra att jag var missnöjd över hans uppförande förra lördagen. ;-) Nu är dock allt förlåtet och jag funderar redan på vilken tävling som kommer att bli nästa...

Hemma blev det avduschning innan han fick vila i boxen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0