Några dagar

I söndags rapporterade E att hon tyckte att Hampus bakben blivit bättre vid kotorna, men var fortfarande svampiga och varma vid haserna. Jag hämtade in en glad pojke från hagen (kanske saknat matte lite?) och ställde honom på skötselplatsen. Borstade av och kratsade hovarna innan jag kände igenom benen. Tyckte att det var lite bättre vid kotorna, men haserna var likadana. Seeeegt!
 
Hampus tyckte det var lite tråkigt att vara inne också, så han fick gå ut på ridbanan för lite lydnadsträning. Han flyttade lätt både fram- och bakdel vid lätt beröring, ryggade när jag bad honom och kom på inkallning. Men särskilt entusiastisk var han inte. ;-)
 
Sedan fick han kraftfoder och återvända till hagen. Hyfsat nöjd...
 
Igår var faktiskt höger kota helt bra och vänster nästan helt bra. Så det tar sig med vila. Han har ju trots allt bara vilat 1 ½ vecka hittills. Däremot var han alldeles geggig av smegma på benen, förstår inte riktigt hur han lyckats smeta ned sig. Så det blev insåpning av bägge bakbenen + skapet och sedan skölja flera gånger med varmvatten. Han verkade ganska nöjd av behandlingen. :-) Sedan fick han kraftfoder och återvända till hagen.
 
Idag har M hand om Hampus, det är ju lite segt nu när det bara är mys och kraftfoder, men förhoppningsvis är han i alla fall skrittbar snart...
 
Snart är det dags att börja förbereda för installning också (oj vad tiden går!), så till helgen kommer jag börja ge Hampus Krafft MagTarm i förebyggande syfte. Han har alltid varit lite känslig vid foderbyten och när han var ung fick han kraftig diarré när han bytte foder för hastigt. Vet inte om han är så längre, men jag tänker inte chansa. Vet att Krafft MagTarm fungerat bra på honom tidigare, så vi testar det igen. :-)
 
Kom på när jag diskuterade Back on Track på jobbet att jag har ett par gamla Vulcan hasskydd i källaren. Habina hade dem på sig när hon var gallig i haserna, kanske fungerar de på Hampus också? Får börja använda dem vid installningen och se om det hjälper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0