Lurad av luttrad ridskolehäst. ;-)

Igår hämtade jag in en ganska trött Hampus från hagen. Jag borstade av honom en del lera och kratsade hovarna. Sedan gick vi ut på ridbanan direkt, jag hade bestämt mig för att testa att longera honom i grimma.
 
Skrittade några varv och försökte få honom att gå i en riktigt aktiv skritt. Ibland ramlade han över i trav, men det gjorde inte så mycket. Sedan fick han trava lite, men det märks att det bara blir lufstrav när han inte fått galoppera igång sig.
 
Så vi fortsatte med galopp på volten, men han orkade knappt hålla en bärig galopp mer än några språng. Så istället blev det massor med övergångar mellan alla gångarterna för att få honom så alert som möjligt.
 
Jag upplevde passet som väldigt jobbigt för honom, han pustade och stånkade och det kändes som att han jobbade på ett bättre sätt med sin kropp än tidigare. Dessutom var han inte alls lika svankig i ryggen, utan kom verkligen upp med den. Heja!
 
Vid ett tillfälle när han tyckte det var lite för jobbigt, så drog han iväg mot grinden och jag orkade inte hålla emot. Så förhoppningen om att kunna longera i grimma grusades, det får bli träns i fortsättningen. Efter den utbrytningen fick han gå på mindre volt och så tränade vi förhållande hjälper. Något Hampus helt klart tycker är onödigt. ;-)
 
Tillbaka i stallet förväntade jag mig en flåsig och svettig häst, men han andades som vanligt och var inte ens varm. Bushästen! Han lyckades lura mig att tro att han var trött när han knappt var uppvärmd. Men då vet jag til nästa gång, då blir det riktigt tuff longering! :-P
 
Efter att han ätit kraftfoder i sin box fick han återvända till hagen igen, mycket nöjd med sig själv...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0