Sadelprovning

Igår hämtade jag in Hampus längst bort i hagen. Han hade fullt upp med att få loss en grästuva som var lite envis. ;-)
 
Tog in honom, borstade av honom och kratsade hovarna. Sedan kom sadelprovaren B-G, vi började med att kolla Hampus gamla sadel, som ridskolan haft på honom. Den passade inte alls, så det kändes bra att jag ridit i bomlösa sedan han kom till mig.
 
Sedan provade vi sadeln B-G trodde mest på, en Ideal Crown hoppsadel. Den satt helt okej, även om den gled lite i sidled. Men det gör alla sadlar på Hampus i dagsläget, han måste få lite mer ryggmuskler för att slippa det.
 
Tog på en gammal sadelgjord och lånade stigläder + stigbyglar från Ariels allroundsadel. Sedan tränsade jag Hampus, satt upp och skrittade till paddocken.
 
Det kändes lite konstigt att sitta ovanpå hästen, i jämförelse med bomlösa. Men efter att ha travat ett par varv och galopperat ett varv i vardera galopp kunde jag konstatera att sadeln tillät Hampus att röra sig ordentligt i bogarna, den låg still på ryggen och jag fick en riktigt trevlig sits i den. Härligt!
 
Så jag slog till och köpte sadeln. :-) B-G skall ändra om stropparna lite nästa gång vi ses, men först skall jag rida in mig i sadeln och fortsätta muskla upp Hampus. Så om ungefär en månad blir det ny koll och kanske lite justering av stoppningen.
 
Hampus var nöjd med ett så kort pass, men han verkade också väldigt nöjd med sadeln.
 
 
Sedan fick han äta kraftfoder och gå ut i hagen igen. En riktigt bra dag enligt Hampus. ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0