Ändrad foderstat

Hampus har ju fått äta 2 hg Krafft Muskel och 60 g Krafft Miner Grön sedan han kom tillbaka till mig. Men det där med foder är lite lurigt... Hans huvudsakliga foderintag består ju av gräs (eftersom han går på bete dygnet runt) och efter midsommar går näringsinnehållet ned i gräset.
 
Ofta märker man inte av det förrän efter några veckor, då hästen som tidigare var rund börjar smalna av. Men eftersom Hampus inte är rund, utan på gränsen till tunn, så har vi inga marginaler att spela med. Så istället ökar jag redan nu på kraftfodret till 3 hg Krafft Muskel. Eftersom han därigenom även får mer mineraler via kraftfodret, kan jag minska mineralerna till 10 g Krafft Miner Grön per dag.
 
1 hg kan tyckas som en liten ökning, men Krafft Muskel innehåller så pass mycket protein att det faktiskt blir en ökning med 37 g smb. rp.

Kommentarer
Postat av: Linda

Har läst alla dina 3 bloggar ett tag, och du verkar kunna det där med foderstater. Kan man få gå i foderskola hos dig? ; )

2012-06-30 @ 11:10:56
Postat av: Ellinor Karlström

Jag älskar att räkna foderstater. :-D Bara du har analyserat grovfoder så kan jag absolut hjälpa dig. Foder är inte så svårt som det verkar. ;-) Du kan maila på [email protected] om du vill.

2012-06-30 @ 14:30:41
URL: http://habina.blogg.se/puss

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0