Glad uteritt

Idag hade jag bokat riddate med L och Krutow, så vi begav oss tillsammans på äventyr. Vi red bort mot flygfältet, men tog sedan vänster istället för höger. Hampus var ganska fjantig på bortaväg, mycket fjantigare än när jag rider honom själv. Han lade in backen ett flertal gånger och ignorerade mina hjälper. Det var först när Krutow gick förbi som han gick med på att gå framåt... Ponnyfasoner!
 
Framme vid flygfältet resonerade vi oss fram till att hästarna (hehe, inte vi...) förtjänade en galopp, så vi galopperade hela gräsvägen. Det är så ljuvligt att sitta på Hampus och galoppera, han känns så stabil och säker, med mjuka härliga galoppsprång.
 
Sedan skrittade vi runt gårdarna och åter längs en grusväg. Som förstås också blev en galoppväg. ;-) Jag upplevde att Hampus inte orkade galoppera i kort galopp, men när jag släppte efter och lät honom öka så kändes det som exakt samma tempo som när jag försökt korta honom. Trots det lämnade vi Krutow en bit bakom oss och efter lite analyserande insåg jag att galoppen som Hampus presterade när jag lät honom gå fortare, helt enkelt var den dåliga galoppen då han galopperar på bogarna. Den kan mycket väl vara ganska snabb, men den känns absolut inte snabb när man sitter i sadeln. Det är hans galopp där han sätter bakbenen väl under sig som känns snabb...
 
Skritt hela vägen hem på en mycket nöjd Hampus, som sedan fick sig en dusch innan han återvände till sin älskade i hagen.
 
Dricker ur vattenkaret tillsammans...
 
 
Ville du något matte?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0