Att inte orka rida...

Igår stod Hampus inte vid hösilagebalen, som han brukar göra. Suckade lite över att jag skulle få leta igenom hela hagen i mörkret, men så fort jag ropat hans namn kom han i full galopp med spetsade öron. <3
 
Inne i stallet blev det avspolning av leriga ben, det tog lite längre tid än vanligt då det var blandat blöt och torr lera. Men eftersom reflexerna skulle på kunde jag ju inte lämna kvar någon lera. Gav honom en provpåse med Irish Mash, har massor av provpåsar hemma som Ariel har ratat. Hampus tyckte dock det var gott med ljummet foder, så han slickade rent hela hinken. ;-)
 
Kratsade sedan hovarna och borstade hela kroppen. Hampus var övervägande ren, men visst var det lite lerstänk här och där. Tog på reflexerna och sträckte mig efter sadeln, men det kändes bara fel. Tittade på Hampus och bestämde mig för att ta en promenad med honom istället!
 
Så på med reflexer på mig och träns på Hampus. Sedan promenerade vi hela grusvägen bortåt och en bit på asfalten. I helgen kommer broddarna att åka på och då vill jag undvika asfalt så mycket det går. Vilket inte är lätt på ett ställe där det är asfalt överallt...
 
Efter en halvtimme vände vi och skrittade hemåt. Hampus verkade så nöjd och harmonisk med att promenera, tror han tyckte det var tryggare med matte på marken än på ryggen. Åter i stallet ställde han sig och gäspade flera gånger. Skönt att även en promenad kan göra honom tillräckligt genomjobbad i kroppen.
 
Gav honom kraftfoder och masserade benen samtidigt, sedan fick han återvända till hagen igen.
 
Så härligt pass, där jag verkligen var här och nu hela tiden. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0