Femstuds är inte lätt!

Igår var det dags för löshoppning igen. Sist tyckte Hampus att det var så roligt, men jag tyckte det gick lite för fort. ;-) Hade därför bestämt mig redan innan att det skulle bli femstuds istället för trestuds denna gång.
 
Tog in honom från hagen och spolade av benen. Leran var besvärligare än tidigare, den var tjockare och mer fastsmetad. :-( Kan jag få lite frost tack? Fast det är klart, då blir det bara skritt ett tag framöver och det är inte heller skoj. Snö i massor tack! ;-)
 
Kratsade hovarna och sedan åkte bootsen på runt om innan vi gick ut på ridbanan. Hampus fick vara lös medan jag lade ut plastdunkar och bommar till hela serien. Byggde upp ett hinder i taget och lät honom hoppa det.
 
Han hade superkul de tre första vändorna, men när det blev fyra hinder märktes det på honom att det var lite jobbigare. Fem hinder resulterade i att han hoppade supersnabbt över de tre första och fick sedan svårt att orka över de sista. Men han kämpade på och rev ingenting. <3
 
Fortsatte sedan med att höja ett hinder i taget, där jag började med det mittersta och sedan nummer fyra, nummer två och slutligen nummer fem. Hampus började bli lite tröttare i kroppen, så han rev första hindret några gånger. Mest slarvfel kan man säga, eftersom han kom i lite för ivrig galopp emot och bara galopperade igenom. :-P
 
Han provade även att vika av efter näst sista hindret, men den taktiken ledde bara till att han fick hoppa hela serien igen, utan någon paus och utan någon godis. Man får inte fuska, även om det inte finns avspärrning...
 
När han tagit sig igenom hela serien några gånger med höjda hinder och utan att riva första hindret nöjde vi oss för dagen. Det märks att det blir mycket jobbigare med fem hinder, så förmodligen kommer vi löshoppa så en gång till. Om det inte blir för hårt i backen föstås.
 
Hampus fick skritta av medan jag byggde bort och han hjälpte till genom att välta några dunkar. ;-) Han var inte särskilt flåsig, utan det var mer mjölksyra i musklerna som behövde skrittas bort. När jag var klar gick vi ett varv på ridbanan också, Hampus helt lös men hela tiden vid min sida. <3
 
Tillbaka i stallet blev det avskötsel med massage av benen medan han åt sitt kraftfoder. Nöjd kille som avslutade med att rejsa ut i hagen efter att jag tagit av grimman...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0