Köra själva!

Igår frågade jag nästan alla i stallet om de ville följa med mig och Hampus på en körtur. J som hjälpt till vid inkörningen kunde inte alls den här helgen, men vi hade fått okej att köra själva, bara vi hade sällskap på kuskbocken. Men ingen verkade ha tid över. :-(
 
Tog in Hampus från hagen och spolade benen. Oavsett vad vi skulle göra så behövde han ju rena ben. Borstade, kratsade hovarna och tog på boots. Då kom L in i stallet och givetvis frågade jag henne så fort jag fick syn på henne. :-P Hon hade tid! :-D Så jag skyndade mig att rulla fram vagnen och ta på Hampus Webers sele. Hans nya sele har ju kommit, men jag har inte hunnit prova den än.
 
L fick stå framför ställ medan jag spände för Hampus. Jag var lite nervös och fumlade en del, det har alltid varit J som spänt för och även om jag sett hur hon gör så är det inte lika lätt att göra det själv. Men Hampus stod lugnt och L hade mest skoj åt hur cool han var, trots att matte var nervös...
 
Gjorde en hyfsad vändning inne på ridbanan och så gav vi oss iväg. Eftersom det var första gången utan J så körde vi samma väg som vi brukar, dvs grusvägen fram till asfalten. När vi skrittat fram fick Hampus trava, han håller verkligen ett jämnt och behagligt travtempo hela vägen. <3
 
Vid asfalten försökte jag vända till höger, men fick inte till det med tillräckligt stöd på vänster töm. Hampus räddade hela situationen med att lugnt flytta sig i sidled flera meter, utan att gå framåt. Finaste pojken! Man kan nästan tro att han blivit körd sedan unga dar.
 
Trav hela vägen hem förutom sista biten då vi skrittade. Totalt körde vi en halvtimme, där skritten låg omkring 4,57-5,39 km/h, traven bortåt 9 km/h och traven hemåt (där jag bad honom öka) kom upp i 12 km/h. Perfekt lågpulsarbete! :-D
 
Hemma igen blev det frånspänning på ridbanan, med en mycket nöjd Hampus. Han älskar verkligen att göra rätt och körningen är en rolig omväxling för honom. :-) Tog sedan in honom i stallet och skötte om honom. Han fick manen klippt och även käklinjen då det började bli alldeles för mycket skägg där. Sedan fick han kraftfoder medan jag masserade benen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0