Lite längre men ändå kort

Efter att hovslagaren var klar med Hampus fick han vara sällskap åt den tredje hästen som skoddes. Jag gjorde honom helt klar för ridning, sedan åt jag matsäck och pysslade lite allmänt. Sedan fick Hampus skritta iväg mot klätterbacken! :-)
 
Jag hade runkeeper påslagen och blev lite förvånad över hastigheten. Fast han skrittade en ganska normal skritt (snabbare än när han kom, men inte snabb) så var vi ändå uppe i 5,5 km/h. Jag som trodde att han hade dålig skritt...
 
Framme vid klätterbacken tog vi bara ett varv, då det var ganska så blött. Det får bli mer klättring när marken väl har frusit och man ändå bara kan skritta. Red sedan slingerstigen i skogen och vid ängen blev det trav och galopp lite blandat. Fick honom att galoppera höger galopp flera gånger, vilket kändes bra. Men jag måste sätta mig lite snett i sadeln för att han skall lyssna. :-S
 
Han blev ganska upprörd när vi inte fortsatte längs asfalten utan istället red från stallet och in på en grusväg. Bättre blev det när han fick trava på ordentligt en stund, skritta genom gårdarna och sedan galoppera och trava på sista grusvägen. Hade lite dressyrtänk med övergångar och tempoväxlingar och jag tyckte han svarade bra på det. Sista biten över åkern och längs fårhagen fick han skritta och pusta.
 
Åter i stallet hade vi bara varit ute 50 minuter, jag som tänkte att vi skulle rida mycket längre igår... Men samtidigt så hade vi ju jobbat på rätt så mycket och Hampus var både genomarbetad och så där nöjdtrött som jag vill ha honom.
 
Skötte om honom och masserade benen medan han åt kraftfoder. Sedan tog jag på honom regntäcket innan jag släppte ut honom i hagen. Idag var det inplanerat dressyrträning och jag ville inte behöva sanera honom efter nattens regn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0