Oengagerad över bommar

Igår gnäggade Hampus och kom sedan i trav mot mig. Det värmde mattehjärtat! <3
 
Han var fläckvis lerig, men eftersom vi skulle jobba på lina så fick han vara lerig. Jag kratsade bara hovarna och borstade huvudet. Sedan tog jag på tränset och gick ut på ridbanan med honom. Det var två andra ekipage där, så Hampus ville helst stå och titta på vad de gjorde.
 
Jag lade ut fyra bommar på böjt spår innan jag började värma upp honom. Han travade snällt men var lite ointresserad av att galoppera. Lite loj... Hostade till ett par gånger, men jag tror inte det var hostan som var orsaken till lojheten.
 
Sedan fick han trava över bommarna några gånger. Det var inga problem, men han var återigen varken intresserad eller engagerad... Höjde upp i ena änden och lät honom trava några gånger till, sedan höjde jag upp i andra änden och lät honom återigen trava.
 
Bytte varv då och då samt bad om galopp efter bommarna ibland. Han jobbade bra några gånger men blev lite överilad eller slarvig ibland. När vi blev ensamma på ridbanan tog jag ut honom på stor volt i bägge varven och galopperade ordentligt. Tyckte att han fått lite annat rörelsemönster i galoppen, lite mer uppförsbacke i sprången. Däremot gick det mycket långsammare i galoppen när han galopperade så. Kanske orkar han inte med både fart och att sätta under sig så här i början. Får spåna lite med F om det hela.
 
Lät honom jogga av sig något varv och sedan skritta tills andningen var lugn. Dock så märkte jag att han inte var nämnvärt flåsig, kanske var övningarna alldeles för lätta för honom? Vet inte riktigt hur jag skall variera bomövningarna för att göra det svårare. Högre vill jag nog inte ha, så kanske fler bommar än fyra?
 
Tillbaka i stallet blev det kraftfoder och avskötsel innan han i långsam takt återvände till hagen. Jag åkte hem och grubblade, tog någon timme innan analysen var klar... Hampus var oengagerad igår eftersom jag inte var helt närvarande. Jag åkte till stallet medveten om att jag hade bråttom hem, då jag skulle försöka lägga mig tidigt eftersom jag skulle upp tidigt. Så istället för att vara här och nu i stallet, så var en del av mig redan på hemväg...
 
Klart Hampus märker av det! Jag har tidigare lovat mig själv att inte stressa i stallet, vilket jag inte gjorde igår. Men däremot tänkte jag hela tiden på att jag borde åka från stallet snart, att jag inte skulle hinna hem den tid jag tänkt mig. Fy på mig! Från och med nu blir det 100 % närvaro när jag är med Hampus, för det förtjänar han. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0