Vänster är lättare än höger, men ändå sämre

Det blev en tidig morgon i stallet. Tränare F hade en del annat inplanerat, så enda tiden för träning var 08:30... Hämtade in Hampus från hagen och var väldigt glad över regntäcket. Hela vänstra sidan av halsen var täckt med ett tjockt lager blöt lera. Resten av Hampus vänstersida såg likadan ut, men var tack och lov täckat. Det fick bli spolspiltan för avspolning av leriga ben och hals. Hampus tyckte det var en dum idé med kallt vatten, men jag förklarade för honom att det faktiskt inte var värre än det kalla regn han lämnat. :-P
 
När han var färdigsanerad provade jag hans gamla (2000? 1999?) vita gummiboots. Tänkte att de åtminstone inte kunde vara sämre än reflexbootsen, som suger åt sig massor med vätska och blir tunga. Bootsen satt perfekt på honom, fast det såg ganska fult ut med vita boots.
 
Tog på sadel och träns, sedan skrittade vi iväg längs grusvägen. Som tur var så hade det slutat regna, så vi slapp bli blöta. Efter framskrittningen joggade jag honom på långa tyglar och avslutade med lite galopp på långa tyglar. Duktig kille! Sedan fick han skritta till ridbanan och gå ett par varv där innan F kom.
 
Vi började med att göra små serpentiner i trav, med tre hinder som rundningspunkter. När Hampus jobbade på bra blev det även övergång till skritt mellan varje båge. Jag måste tänka på att inte stressa honom i övergången från skritt till trav, jag tror att han skall tappa all gång så fort han får skritta, men det är just när han byter till trav från en bra skritt som han stärker sina bakben.
 
Sedan jobbade vi med flytt av bakdel i skritt igen. Jag hade problem med det när jag tränade själv och fick nu en uppfräschning. Bakdelen skall flyttas utåt, med stöd på ytter tygel för att hindra att bogen följer med. Hampus jobbade helt okej i höger varv, så vi bytte övning till att flytta framdelen inåt. Där måste jag förtydliga med spö på bogen, jag behöver inte använda det, bara lägga det mot bogen så han vet vad jag vill. Efter några bra flyttningar bytte vi varv till vänster.
 
Vilket helt klart är hans lätta varv... Bakdelen blev enklare att flytta, även om han försökte komma undan ibland. Framdelen behövde inte ens ett spö på bogen, den dansade så snällt åt sidan ändå. :-)
 
Därefter gick vi över till trav på volten, där jag på öppna delen skulle flytta ut bakdelen. När han gjorde det bra skulle jag fatta galopp. Därefter ned i trav igen och övningen fortsatte. Hampus gjorde fina fattningar i vänster varv och flyttade bakdelen rätt okej. Då bad F mig behålla galoppen och fortsätta runt fyrkantsspåret. För varje språng blev Hampus längre och längre... :-S
 
Sedan pustade vi någon minut i skritt, medan jag och F pratade om att galoppen inte fick bli så där lång, då tränar han ingen överlinje överhuvudtaget. Istället är det bättre att jag bryter av och ber om ny galopp, vilket ju är samma jobb som jag redan gör ute med honom. Sedan bytte vi varv till höger, där bakdelsflytten förstås var lite svårare (dvs jobbigare) och galoppen krävde lite från mig. Men vilken galopp han presterade! F bad mig följa fyrkanten igen och när vi återigen pustade på lång tygel var analysen klar. Hampus har definitivt lättare för vänster galopp, men han har en mycket bättre höger galopp. Den vänstra blir lång och obalanserad redan efter några språng, medan han i höger galopp hela tiden håller ihop kroppen och jobbar rätt. <3
 
Vi tog ytterligare några varv i höger galopp, för att jobba med min sits. Hampus fick rulla på bäst han ville, medan jag försökte sätta mig rakt (!) i sadeln istället för att hänga på snedden. Det kändes konstigt, men det är bara att vänja sig. Jag underlättar inte precis för Hampus (och Ariel) om jag felbelastar hela tiden. Nyttigt att få lite att jobba med för egen del också.
 
Efter en till skrittpaus jobbade vi med ryggningen en del, där F vill att han skall ha samma driv bakåt som han har framåt. Dessutom måste han bli alertare på att svara framåt när jag ber honom sluta rygga.
 
Innan vi slutade för dagen gjorde vi några fler serpentiner i trav igen, fast utan avbrott den här gången. Dessutom satt jag ned i traven, vilket jag inte gjort på många år. Det kändes ganska bra, men så har Hampus en väldigt mjuk trav också. Som sista övning blev det några små volter i samband med serpentinerna och äntligen kom stödet från Hampus i min hand. Det tar sig!
 
Jag visade F hur jag brukar jogga av Hampus och hon kom med några bra tips där också. Han går definitivt bra med kroppen, men bara för att det är nedvarvning behöver han inte trava som en zombie. ;-) Det är verkligen en hårfin gräns mellan Hampus i balans och Hampus som sover...
 
F var även snäll och kollade på skritten, jag måste sluta stressa honom framåt, han går med bra steglängd som det är, det är bara lite "ärtighet" som behövs för att få till det allra sista och det fungerar inte om jag vill att han skall skritta snabbare än han klarar av.
 
Många bra tips under dagens dressyrträning, jag längtar redan efter att få träna på allt igen! Hampus fick skritta i tjugo minuter efteråt, så han var helt avslappnad och lugn när han blev avskött och fick sitt kraftfoder. Kändes så himla bra idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0