Bakdelen under sig eller stöd i handen?

Eftersom Hampus haft täcken på sig under natten var han ren när jag hämtade honom i hagen. Kanske hade han varit det ändå, med tanke på att det var så kallt att all lera var fryst.
 
Tog in honom och tog av honom täckena. Regntäcket var lite blött på insidan, medan ylletäcket var snustorrt. Så ylletäcket gör sitt jobb, medan regntäcket tyvärr håller inne fukten lite för bra. Nu hoppas jag att han inte behöver täcke överhuvudtaget framöver, men det är ändå bra att veta.
 
Borstade honom ordentligt och tog sedan en bild innan F kom för att klippa. Han var inte särskilt entusiastisk...
 
 
Sedan kom F och jag förklarade hur jag ville ha klippningen. Det blev en halv spårklippning, dvs 2/3 av halsen, bringan, bägge bogarna samt lite vid virveln och bakbenet. Hampus stod och sov medan F klippte och det blev precis som jag tänkt mig! F påpekade dock att eftersom magen inte klipptes, så såg den ännu större ut än annars. :-S Nåja, det är ingen skönhetstävling utan han klipps för att inte svettas så mycket i vinter.
 
 
Visst ser han lite rolig ut, men jag vill inte klippa magen eftersom han ligger ned utomhus. Dessutom svettas han inte på de oklippta delarna, så de känns onödiga att klippa.
 
 
När Hampus var färdigklippt tog jag reda på all päls och borstade av honom på de klippta områdena. Sedan åkte sadel och träns på, jag satt upp och så skrittade vi iväg. Hampus var inte så intresserad av att skritta, men med lite övertalning gick det bra.
 
Efter framskrittningen gick vi in på ridbanan och galopperade några varv i vardera galopp för att få lite värme i kroppen. Höger galopp gick alldeles utmärkt... ;-) Sedan kom F och jag undrade om hon ville provrida Hampus innan vi började med träningen. Givetvis var hon nyfiken på hur han kändes, så hon satt upp och testade lite trav coh galopp samt sidvärtsrörelser på volt. Hampus visade sig från sin sämsta sida och försökte slippa undan arbetet... Men det är lite svårt med F på ryggen. :-P
 
Sedan fick jag rida igen. Eftersom han var stel i bakdelen så jobbade vi med att flytta den något/några steg i skritt följt av övergång till trav eller galopp. Målet var att få honom ärtig, dvs svara snabbt på framåtdrivande hjälper. Han har lite långa ledningar ibland...
 
Som variation flyttade vi även bogarna och det har han ju lättare för. Lite jobb på volten i trav blev det också och bitvis fick jag en grym känsla. Han var så himla fin! I slutet av passet började han söka stöd i handen, jag blev lite osäker då och diskuterade det hela med F. Det är skillnad på ärligt stöd när hästen går i form med bakdelen under sig och fuskstöd när hästen har vikten på framdelen. Hampus stöd var det ärliga slaget. :-D
 
Sedan tyckte F att det räckte, då Hampus fått jobba hårt både med henne och mig. Pratade om mina mål, jag vill ha Hampus fullständigt lösgjord (där är vi på god väg) och att han orkar gå i form i tjugo minuter. F påpekade dock att han gått med bakdelen väl under sig i princip hela ridpasset, så det målet var egentligen redan nått. Men jag vill även ha stöd i handen och den sista pusselbiten orkar han inte med hela tiden. F har dock en poäng med att det inte är det viktiga, utan att han går korrekt med bakbenen. Känns härligt att vara igång med träning igen!
 
Skrittade sedan ut en bra stund så Hampus fick pusta av sig och även torka. När vi var tillbaka i stallet igen var han helt torr på de klippta områdena. Så skönt! Tog av utrustningen och så fick han äta kraftfoder medan jag masserade benen med kylande liniment. Sedan återvände han, mycket nöjd, till hagen. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0