Glad i lina

Igår hämtade jag in en lite motvillig Hampus från lösdriften. De hade precis fått nytt hösilage och han ville inte missa maten... ;-) Ställde honom i spolspiltan först och spolade av de leriga benen. Sedan sanerade jag de fläckar med lera som var här och där på kroppen. Härligt att han är frisk och rullar sig, men ibland är det lite jobbigt med all lera. ;-)
 
Kratsade hovarna och tog sedan på tränset med longerlinan fastknäppt. Skrittade till paddocken och sedan fick han följa mig medan jag lade fyra bommar på rad efter varandra.
 
Sedan fick han värma upp på lina i trav och lite galopp i vänster varv. Travade sedan över bommarna några gånger, innan han fick stå och vänta medan jag justerade avståndet. Därefter bytte vi varv och Hampus blev ännu gladare. ;-) I vänster varv höll han sig snällt till den gångart jag bett om, men i höger varv ville han galoppera hela tiden. När han blir så där levnadsglad så blir jag också glad. :-D
 
Efter att han travat några gånger även i höger varv lade jag först upp varannan bom på klossar och när Hampus gjorde det klockrent blev alla bommarna upphöjda. Som han travade! Ryggen uppe, mjuk i hela kroppen och till och med lite tendens till gung i ryggen. :-)
 
Vi bytte varv igen och när det även gick superbra i vänster varv lade jag ned alla bommarna igen och avslutade med att han skulle trava över dem på böjt spår. Eftersom det gick bra i bägge varven ökade jag svårighetsgraden genom att han skulle fatta galopp direkt efter och hålla galoppen ett halvt varv, innan det blev övergång till trav igen och bomserien igen. Den övningen tyckte Hampus var så jobbig, men samtidigt så rolig. Han frustade och stånkade men med ett nöjt uttryck hela tiden.
 
Som belöning, fast han egentligen inte behövde någon, fick han rejsa runt lös i paddocken i ett par minuter. Sedan "hjälpte" han mig att plocka undan bommarna. Han puttade på ett par bommar så de rullade några decimeter och så tog han upp en av klossarna i munnen och viftade med. Sötnosen! Jag blir verkligen glad när han är så här glad...
 
Åter i stallet blev det avborstning och kratsning av hovarna, sedan fick han kraftfoder medan jag masserade benen. Nöjd kille som sedan traskade ut i hagen igen.
 
Att longera över bommar och cavaletti är verkligen perfekt träning för honom. Han tycker det är så roligt och samtidigt använder han kroppen på rätt sätt. Tror det blir toppen att lägga in longering eller löshoppning en dag i veckan, så ridbanan blir en rolig plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0