Höger galopp är onödigt

Hampus stod vid hösilagebalen och åt som vanligt. Hämtade in honom och tack vare det kalla vädret var han inte lerig om benen. Skönt! Fick dock borsta bort en massa lera på kroppen i alla fall...
 
Sadlade och tränsade, fick bli distanstränset idag igen. Imorgon blir det förhoppningsvis dressyrträning och då kommer han ju ha dressyrtränset. Satt upp och skrittade iväg mot klätterbacken. Valde dock att ta den längre vägen, via asfalten och slingerstigen innan vi var framme vid klätterbacken.
 
Tre varv blev det, tycker att Hampus klättrade på bra även om det märks att han tycker det är ganska jobbigt konditionsmässigt. Vi ryggade även några gånger, det går bättre och bättre även om han fortsätter att dra till vänster med bakdelen.
 
Sedan tog vi andra slingerstigen i skritt, framme vid ängen bad jag om vänster galopp och fick det. Njöt längs hela ängskanten av den mjuka galoppen, även om han blev lite för ivrig egentligen. Saktade av till trav i svängen och när nosen pekade hemåt försökte jag mig på höger galopp istället. Men det var inget Hampus kände för... Istället blev det gång på gång vänster galopp, trots att jag försökte med höger hela tiden. Ställa höger hjälpte inte, ställa vänster hjälpte inte, bara fatta för vikten hjälpte inte. Vad jag än gjorde så fattade Hampus vänster galopp. Suck!
 
Framme vid ängens slut var det bara att vända bortåt igen och fortsätta försöka. Först när jag vände in honom på ett böjt spår blev det höger galopp, men så fort jag hade honom på rakt spår och fattade galopp valde han vänster. :-S Det får bli någonting att träna på ute, att bägge galopperna går lika bra att fatta.
 
När vi fått till ett par hyfsade högergalopper i alla fall så avslutade vi med att skritta hem längs asfalten. Tränade på lite ställningar i nacken samt tempoväxlingar i skritt. Där var han riktigt duktig och började så smått söka sig i form. Får jag bara lära mig några fler trix och han blir mer lösgjord tror jag vi kommer lyckas riktigt bra.
 
Tillbaka i stallet blev det avduschning, Hampus var svettig överallt utom på rygg och bakdel. Han var till och med skummig framme på bringan, så det skall bli riktigt skönt att få honom klippt imorgon. Efter duschen blev det massage av benen medan han åt kraftfoder. Sedan åkte ylletäcket och regntäcket på innan han fick återvända till hagen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0