Tuffare krav

I förrgår hämtade jag in Hampus från hagen och sanerade honom lite lätt. Klippte sedan färdigt hans man, testade lite olika tekniker men blev inte riktigt nöjd. Manen blir ju helt rakad, men det ser inte snyggt ut från sidan. Skall testa en annan teknik nästa gång manen vuxit ut lite...
 
Borstade sedan bort alla småhår och tog på tömkörningsgjorden. Måttade inspänningstyglarna och gjorde nya hål som passade Hampus bättre. Inspänningstyglarna är ju gjorda för halvblodshästar, inte små c-ponnyer med kort hals. :-P När jag testat tidigare har han kunnat ha huvudet precis var som helst, det är ju inte riktigt tanken...
 
Tränsade och gick ut på banan. Han fick först värma upp i alla gångarter i några minuter, först utan inspänningstyglar och sedan med tyglarna väldigt långa. Sedan justerade jag tyglarna så de blev kortare och Hampus blev inte glad. ;-) Tydligen kunde man inte göra någonting med huvudet i rätt position, det blev ju alldeles för jobbigt!
 
Efter några varv i trav fick han galoppera och när han galopperat något varv lossnade han lite mer och började slappna av i sin nya arbetsform. Duktig kille! När han jobbat på bra i bägge varven avslutade vi med att trava och galoppera över en bom och en upphöjd bom. Där jobbade han riktigt bra, men det skulle förstås vara nyttigare med flera bommar i rad efter varandra.
 
Vi skrittade sedan av längs hela ridbanan och klev över alla bommar som råkade i vår väg. Jag tyckte att han lyfte helt okej på hovarna, men det är något vi kommer att träna mycket framöver.
 
Tillbaka i stallet blev det avduschning på valda delar, då han var svettig här och där. Jag som varit lite fundersam över om han gillar att bli duschad behöver inte vara det längre. När jag skulle duscha hans bringa lade han mulen i min nacke och myste. <3
 
Jag tror han verkligen gillar när han får jobba lite hårdare och bli lite trött i kroppen. Så nu kör vi på med lättare och tuffare pass blandat och har riktigt roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0