Klättring och pinnröjning

Det hade regnat hela dagen, så det var en blöt häst jag hämtade in i måndags. Han hade på något mystiskt vis fått hösilage över hela ryggen, men utan att det såg ut som att han rullat sig. Hm...
 
 
Jag hade egentligen tänkt att galoppträna, men då han hade något förhöjd temp fegade jag ur och tog en klätterrunda istället. Först ett varv i klätterbacken, premiär där utan snö någonstans. :-) Sedan tog vi slingerstigen, som jag inte ridit längs på evigheter. Hade dock blivit förvarnad om att någon ställt upp en massa grenar i vägen för oss ryttare, eftersom de som går där inte vill att vi rider där. Så fult gjort! Men de hade inte räknat med coola Hampus! Varje gång vi kom till en gren som spärrade vår väg, så red jag fram Hampus till den, så han fick huvudet under den. Sedan lyfte jag helt sonika loss den från trädet som den lagts mot och slängde iväg grenen. Därefter klev Hampus på vidare. Heja bästa Hampus!
 
Vi fick göra om manövern ungefär åtta gånger, så det var någon som verkligen lagt ned tid och energi på att hindra ryttare. Stackars människa som inte har något bättre för sig i livet...
 
Hampus hade lite svårt att följa stigen ibland, han tycker ju att man lika gärna kan gå bredvid den. Ibland fick han göra det, men ibland var vi tvungna att följa stigen då det var stora stenar som jag inte ville att han klättrade över. När vi kom ut på ängen fick han trava en stund, det var populärt! Fick ett rejält sug i handen och det blev ännu tydligare när nosen vändes helt hemåt. Då fick det bli lite galopp, men redan efter någon minut var suget nästan helt borta. Han har inte riktigt ork att galoppera längre sträckor än. ;-) Men det kommer!
 
Avslutade med att äntligen få skritta på asfalt. Som jag längtat! Hampus fick jobba på ordentligt i skritten och var mycket nöjd med sig själv när vi var hemma igen. Det kommer bli en hel del road work framöver...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0