Oplanerat mer körning

Igår var planen att rida en dressyrträning. Men när jag hade hämtat in Hampus från hagen och mötte F, konstaterade vi bägge två att vi inte var upplagda för någon träning. F hade lite annat att tänka på och jag kände mig allmänt seg.
 
Så istället blev det selen som åkte på och så hade jag sådan tur att precis när vi skulle spänna för kom J och hade tid över. :-D Hon hjälpte mig att justera selen lite bättre (framförallt bakselen satt lite högt upp) och även ordna med draglinorna. När jag sedan skrittat iväg något varv på ridbanan konstaterade hon att Hampus fortfarande bara drog vagnen med skaklarna, så draglinorna blev ännu kortare.
 
Sedan följde hon med mig ut på grusvägen. :-) Hampus traskade på i glatt tempo, även om han som vanligt vinglade lite mycket i skritt. I trav jobbade han på bra och J blev imponerad över vilken jämn och fin trav han hittade direkt och höll hela tiden.
 
Vi gjorde en halvdålig vändning, men J hoppade ur vagnen och hjälpte Hampus. Vi diskuterade lite vändande hjälper på hemväg och kom fram till att J gör annorlunda än hur jag fått lära mig. Visade även hur Hampus galopperar med vagn och J blev lycklig. Hon tyckte att han hade oerhört jämn och mjuk galopp, så visst finns det risk att vi galopptränar när vi blivit lite säkrare i vagn...
 
Vi avslutade med att J fick köra Hampus på banan, medan hon testade sin teknik för vändningar. Det fungerade mycket bättre och sedan fick jag också prova. Hm... det blir nog inte längre stöd på ytter och lätta på inner, Hampus förstår mig mycket bättre om jag samspelar med förhållningar både på ytter och inner. Vi får träna lite mer på banan också, ställa ut koner och precisionsköra lite.
 
Hampus var så lycklig när han kördes och som alltid visar han sin glädje när man spänner från och selar av. Så härligt att ha hittat något han tycker extra mycket om och bra att kunna variera träningen ännu mer. Nu skall jag bara våga mig ut själv någon gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0