Busig farbror

Förkylningen vill inte ge med sig, men Hampus är rätt nöjd med lite vila. Idag hade jag dock bestämt mig för att longera lite, så jag hämtade in honom från hagen och gjorde i ordning.
 
Underlaget i paddocken bestod mestadels av is och sedan lite snö här och där, så longeringen blev därefter. Fokus blev på övergångar mellan skritt och trav, samt lite halter och några galoppfattningar där Hampus fick bättre fäste. Det märks att han har lite överskottsenergi, för det blev bockningar i nästan varenda fattning. :-P
 
Sedan provade jag att flytta fram- och bakdel på honom, dvs de övningar som F gett oss i läxa. Han gjorde det riktigt bra, mycket bättre än jag upplevt från hästryggen. Tror jag skall försöka få in ett avsuttet pass då och då, det är så nyttigt att se hästen från marken.
 
Försökte även göra lite öppna, men det blev för avancerat med bara en longerlina. Hade behövt ett par långa tyglar eller tömmar istället, linan gjorde att Hampus blev lite förböjd och tvärade alldeles för mycket.
 
Jag blev positivt överraskad över hur fin han är när han rör sig. Han går nästan i form hela tiden, med ryggen uppe och stora rörelser. Det har hänt grejer sedan i somras! :-)
 
Tillbaka i stallet blev det kraftfoder och pyssel, innan han fick återvända till hagen. Pratade med F och bestämde att hon skulle rida igenom honom imorgon, han behöver det verkligen och jag orkar inte ännu. Skall ladda kameran och så hoppas jag på lite fina bilder. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0