Lite galopp till sist

Igår provred stallkompis M Hampus, hon kommer att rida honom någon gång ibland när hon har en lucka över. Dock har hon redan två andra ponnyer i stallet som hon rider, så Hampus är inte precis första prioritet. :-P Jag har även frågat två gamla stallkompisar (M och C) om de har lust och tid att rida Hampus. Jag känner att han skulle må bra av att gå 1-2 gånger mer per vecka än vad jag hinner med. M kommer att provrida på fredag, men hon har ju ridit Hampus tidigare och tycker om honom. :-)
 
Idag kände jag mig äntligen lite piggare. Så Hampus fick komma ut på en lite tuffare runda. Först skrittade vi fram på grusvägen som fortfarande var moddig och hal. Hampus spände sig och halkade till några gånger, så han var nöjd när vi gick in i sommarhagen och joggade lite där. Han var så fin i traven, så länge han kände att han hade fäste. Jag längtar efter våren...
 
Sedan blev det galopp, C har plogat upp ett rakt spår mitt i ovalen, som var perfekt för våra galoppövningar. Eftersom jag var ganska matt fortfarande och Hampus inte jobbat ordentligt i galopp sedan en månad tillbaka så blev det vanlig kort galopp fram och tillbaka. Vi tog ett varv i skritt runt ovalen då och då, så han fick möjlighet att pusta lite. När vi jobbat en kvart fick han jogga av sig någon minut och sedan skrittade vi av ute på grusvägen igen. Då var det konstigt nog inte lika halt. ;-)
 
Det var en mycket nöjd Hampus som åt sitt kraftfoder. Ett par gånger under galoppen blev han hög i nacken och ville öka galoppen. F påpekade när hon red honom att det var bättre att han blev hög i nacken än att han började hänga i handen, så jag lät honom hållas så länge han fortsatte med den lugna galoppen.
 
Längtar så sjukt mycket efter bättre underlag... Hallå våren, kan du inte komma tidigt i år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0