Travhoppning är nyttigt

I onsdags var det hoppträning igen. Som jag längtat! Kom i god tid till stallet, så jag kunde göra i ordning Hampus utan att stressa. Vi blev klara innan de andra (J på Weber och L på Krutow), så Hampus fick stå och vänta. Så fascinerande att han kan stå helt lös nu, när det varit så mycket krångel med det hos fodervärden...
 
 
Vi skrittade fram en bra stund innan hoppningen, men hann ändå jogga och galoppera lite på banan innan vi började träningen.
 
Först fick vi jobba med framdelsvändning runt hinderserien som var uppställd, på så vis blev det vändningar både till höger och vänster runt hindren. Efter vändningarna travade vi runt ridbanan och över fyra travbommar på andra långsidan för att sedan återvända till hinderserien och göra nya framdelsvändningar.
 
Hampus jobbade på bra, men vi fick inte riktigt till det med vändningarna. Jag satt lite snett i sadeln och försvårade för honom och som vanligt tänkte han lite för mycket bakåt än framåt, men några vändningar fick vi till bra. Dags att träna för F igen. ;-)
 
Vi fortsatte sedan med galoppbommar, för att få igång hästarna ordentligt. Hampus gick riktigt bra över bommarna, jag måste bara tänka på att hålla om skänklarna så han håller samma tempo hela tiden. Han tyckte det var roligt med bommarna, men ännu roligare blev det sedan. Hoppning!
 
Fick först trava mot ett kryss på diagonalen, med galopp efteråt. Jag ville gärna stressa på Hampus i traven innan hindret, så jag fick tänka på att bara hålla en trevlig trav med driv i, utan att det blev överilat. Istället skulle drivningen komma direkt i landningen, så Hampus kom igång i en bra galopp sedan. Några gånger fick vi till det riktigt bra och då försökte jag behålla galoppen tills jag ville sakta av, istället för att Hampus skulle sakta av sig själv innan hörnet. Vilket han gärna ville göra...
 
Sedan fick vi hoppa serien vi gjort framdelsvändning runt, V byggde om den så det blev två kryss med tre galoppsprång emellan. Återigen var det trav in mot första krysset och sedan galopp mot andra och galopp efteråt. Hampus gjorde det ruskigt bra och både jag och V var nöjda med honom. Jag måste hela tiden stötta honom mot hindren, det är inte bara att åka med (som med Ariel), men när jag stöttar honom ger han verkligen allt. Travhoppningen var väldigt bra för honom, han vill gärna hoppa mer på fart än styrka, men i travhoppningen måste han använda sig av musklerna i bakdelen och ta i.
 
Hampus var också väldigt nöjd, så vi skrittade av avsuttet efteråt och var glada bägge två. Synd bara att det är två veckor till nästa träning. :-P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0