Framsteg och nya övningar

Igår hade jag avtalat med F om dressyrträning på förmiddagen. Så jag var ganska tidigt i stallet för att hämta in Hampus. Han såg mig på håll och när jag ropade på honom började han genast trava. Fast inte till mig utan till hösilagebalen. Hm...
 
Han var dock inte svår att få tag på, så efter att han fått tagit några extra tuggor gick vi till stallet. Skrittade fram ute i tio minuter, sedan joggade jag igång honom några minuter på grusvägen innan vi gick in på banan. Testade att rida serpentiner ett par gånger i skritt och sedan en gång i trav, samt galopperade lite på långsidorna innan F kom ut på banan. Hampus kändes ganska frånvarande, det är stor skillnad på bjudning ute och på banan.
 
Vi fick börja med att trava runt fyrkanten, hitta rätt takt och bara jobba på. Efter något varv med fyrkant samt snett igenom gick plötsligt spännet på högra säkerhetsstigbygeln upp. Suck! Jag provade att rida vidare utan spänne, men det gjorde bara att jag belastade vänster stigbygel mer, så sadeln blev sned. Jaja, det fick bli ett pass utan stigbyglar helt enkelt...
 
Gjorde serpentiner i trav och F tyckte att jag fått in det rätta tänket nu. Det enda som saknas är fungerande innerskänklar, men det lär dröja några pass till innan de är på plats. :-P Jobbade med övergångar till skritt på långsidorna, där vi ville att han svarade direkt på både förhållning och framåtdrivning. Det gick sådär... Ibland känns det som han är på en annan planet när man ber honom om saker...
 
Däremot gick det riktigt bra att fatta galopp från skritt, som en variation på övergången. Han älskar galoppfattningar och igår krånglade jag inte till det med hjälperna, utan fattade för sitsen. Kanske är det bra att rida utan stigbyglar ibland?
 
Vi fortsatte med halter, där jobbar han på allt bättre med att sätta bakbenen under sig, nu är det bara reaktionen framåt som behöver bli lite bättre. Plus att jag måste lära mig att känna när han står rätt och inte. Jag gör verkligen inte det...
 
Sedan var det fram- och bakdelsvändningar som gällde, tyckte de flöt på ovanligt bra och det tyckte F också. Jag har börjat få in snitsen och Hampus vet vad det är han skall göra. Så F beslöt sig för att testa en lite svårare övning, som är väldigt nyttig för Hampus kropp. Framdelsvändning som direkt följs av ryggning. Det lät inte alltför svårt när F förklarade och Hampus gjorde glatt som han skulle flera gånger. Ryggningen blev så mycket bättre än den varit tidigare och F var imponerad. Hon trodde inte att Hampus skulle klara av övningen så bra, men det var uppenbarligen något han tyckte var roligt att göra. Så den övningen kommer vi göra lite då och då framöver. :-)
 
Hampus blev grymt fin av att jobba med framdelsvändningen som övergick i ryggning, så fin att jag plötsligt fick en häst som gick i form, men utan att hänga på bettet. Det var som att flyta fram... F blev helt lyrisk över hur han rörde sig, så vi fick testa att göra små skrittvolter för att äntligen börja nosa på att böja hans kropp. Förmodligen har han aldrig fått jobba så med kroppen tidigare och det var lite jobbigt. Han grymtade och stånkade, men blev så sjukt fin! <3
 
Egentligen skulle jag vilja rida i flera timmar i det läge som vi hittade, men F var klok som vanligt och förklarade att det var dags för avjogg i trav. Rom byggdes inte på en dag och Hampus behöver mer tid innan vi kan modellera om kroppen fullständigt. Avjoggningen var på en riktigt trevlig häst (jag tog stigbyglarna igen) som sökte sig helt rätt framåt-nedåt bara jag gjorde rätt uppe på.
 
Hampus var så nöjd efteråt, jag var också nöjd, men ganska mör i kroppen efter att ha fått jobba med balansen själv. Så det blev avskritt utan sadel och ryttare, jag behövde också skrittas av lite. :-P Sedan svampade jag av honom innan han fick kraftfoder och återvända till hagen.
 
Det känns så grymt bra med träningen just nu! Men jag längtar tills vi kan galoppera mer ute, så jag får upp överlinjen ännu mer. Planen nu är att rida två pass dressyr på banan själv och sedan rida för F igen. Så skoj! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0