Premiär för körning 2013!

Igår följde min kompis E med mig ut till stallet. Vi hämtade in en lite sömnig Hampus från hagen, vilket kändes perfekt med tanke på att vi skulle ut och köra för första gången sedan i november. Dessutom har E ingen hästvana, så jag skulle få klara av allt själv.
 
Jag och E borstade med varsin skrapa på Hampus och som han njöt! Det märks att han gillar uppmärksamhet och omvårdnad, det var nog den bästa delen av hans liv som ridskolehäst. Sedan tempade jag honom, han hade 37,6 grader så jag utgår ifrån att han är frisk och pigg.
 
Jag tog på nya selen och justerade den lite. Sedan gick vi ut på ridbanan, E fick stå framför ställ, även om Hampus egentligen inte behöver någon som håller i honom när han spänns för. Men det är ändå en nyttig rutin att få in. Jag joxade med draglinor och skakelremmar, till sist fick jag till det. Tyvärr var bakselen alldeles för stor, skall diskutera med J som äger vagnen om det går att justera på något smidigt sätt.
 
E var snäll och fotade medan vi tog oss ett varv på ridbanan, Hampus var lugnet själv. Den hästen är verkligen en fantastisk läromästare!
 
 
Sedan fick E hoppa upp i vagnen och så gav vi oss iväg på grusvägen. Efter framskrittning blev det trav hela tiden, tills grusvägen tog slut. Eftersom det blåste upplevde jag Hampus som lite mer ofokuserad, men så skulle jag nog inte ge mig ut och köra själv när det blåser så mycket.
 
Vändningen gick helt åt skogen, jag fick verkligen inte till det. Jag försökte ha stöd på vänster (ytter) töm, men det resulterade ju bara i att Hampus fortsatte rakt fram. Till sist hamnade han i ett sådant konstigt läge, så jag istället fick vända honom åt vänster. Det gick faktiskt bättre, även om vi inte gjorde någon vacker vändning där heller.
 
På hemväg fick vi motvind, så då blev det lite snabbare trav. Skrittade sista biten  med en mycket glad Hampus. Åter på ridbanan fick E stå framför ställ igen, Hampus var då så nöjd med sig själv att han myste med henne medan jag spände från. Det märks att han verkligen gillar att bli körd, nu är det bara mer rutin hos kusk och häst som behövs...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0